Tento článok obsahuje dlho neaktualizované oznámenia. Odporúčame vyhľadať článok s novším dátumom publikácie.

Je pravda, že beh ničí kolená?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 11. 5. 2022 Prvýkrát publikované 5. 10. 2021
Aktualizované 11. 5. 2022
Je pravda, že beh ničí kolená?

Neničí, ak sa behá v rozumnej miere a so správnou technikou. Aspoň teda v prípade, keď za ničenie kolien považujeme poškodenie chrupavky a tým aj postupný rozvoj osteoartrózy. Stále ale platí, že beh predstavuje pre kolená záťaž a v prípade častého preťažovania môže viesť až k nepríjemným bolestiam.

Rekreačné behanie nezvyšuje pravdepodobnosť osteoartrózy kolena

Osteoartróza postihuje milióny ľudí po celom svete. Vzniká dôsledkom opotrebovania a poškodenia kĺbovej chrupavky, ktorá za bežných okolností funguje ako taký tlmič nárazov. Dobrá správa je, že rekreačné behanie chrupavku nepoškodzuje a teda nezvyšuje riziko osteoartrózy.

  • Presviedča nás o tom rozsiahla štúdia z roku 2013 uskutočnená na takmer 75 000 bežcoch, ktorá došla k záveru, že behanie naopak znižuje riziko vzniku osteoartrózy kolena.

  • V súlade s ňou je aj novšia meta-analýza z roku 2017, ktorá ukazuje, že u rekreačných bežcov je riziko vzniku osteoartrózy o 3,5 % nižšie ako u neaktívnej populácie.

A mohli by sme nájsť ďalšie vedecké štúdie z posledných rokov, ktoré dochádzajú k podobným záverom. Navyše sa ukazuje, že ani pri osteoartróze kolena nemusí byť beh zakázaný – neurýchľuje poškodzovanie chrupavky ani nezvyšuje bolesť. Zdá sa, že v tomto ohľade majú odborníci celkom jasno.

To je v kontraste s veľkou časťou bežnej populácie, ktorá rekreačné behanie považuje za rizikové pre kolenný kĺb alebo o jej vhodnosti nie je presvedčená. Podobné zistenia sa prekvapivo našli aj medzi zdravotníkmi a lekármi.

obrázok z gettyimages.com

Pozor na preťaženie a „bežecké koleno“

Pri behaní platí viac ako inokedy, že neradno preceňovať svoje sily. Zranenia z preťaženia sú totiž pri behaní relatívne časté, a tak je vhodné predchádzať im pomalým a postupným navyšovaním záťaže a zároveň počúvaním vlastného tela.

Jednou z takýchto špecialít je iliotibiálny syndróm známy aj ako tzv. „bežecké koleno“. To patrí k najčastejším problémom (nielen) u bežcov, ktorý sa prejavuje bolesťou na vonkajšej strane kolena po náročnom behu. Náchylnejšie naň sú skôr ženy a osoby s nadváhou a obezitou.

Problémom je preťažená iliotibiálna šľacha, ktorá sa upína na vonkajšiu stranu holennej kosti. Počas príliš veľkého namáhania sa pri pohybe môže na koncovom okraji vytvoriť zápal, ktorý vyvoláva bolesť. Podobne môže pri preťažení dôjsť k zápalu aj na zakončení šľachy štvorhlavého stehenného svalu, potom hovoríme o patelofemorálnom syndróme. Ten sa prejavuje bolesťou tiež, tentoraz ale na prednej strane kolena.

Ako predchádzať bolestiam kolena pri a po behaní?

Americká akadémia ortopedických chirurgov odporúča dodržiavať niekoľko jednoduchých pravidiel:

  1. Tréningovú záťaž navyšujte pomaly a postupne.

  2. Pred behom sa rozcvičte – zamerajte sa na hamstringy a kolenné flexory.

  3. Používajte kvalitnú obuv s podporou z vonkajšej strany.

  4. Nebehajte, ak ste obézny. Ide o príliš veľkú záťaž na kolená, preto zvoľte radšej iný druh pohybu (napríklad plávanie).

  5. Behajte na rovnom povrchu. Behanie po povrchu, kde máte dlhodobo jednu končatinu vyššie než druhú, patrí medzi časté príčiny bežeckého kolena.

Čo si z toho odniesť?

Rekreačné behanie veľmi pravdepodobne nepoškodzuje chrupavku a nezvyšuje tak riziko osteoartrózy v pokročilom veku. To ale neznamená, že sa vám pri ňom nemôže nič stať. Veľmi časté zdravotné problémy prichádzajú dôsledkom preťaženia kolena častými tréningami či nárazovým zvýšením tréningových dávok. Prejavujú sa tzv. bežeckým kolenom, čo je bolesť na vonkajšej alebo prednej strane kolenného kĺbu prameniaca zo zápalu v danej oblasti.

Jednoduchým spôsobom, ako bolesti predchádzať, je navyšovať záťaž postupne a poctivo sa pred behaním rozcvičiť. Dbajte aj na správnu obuv a vyhnite sa terénu, na ktorom máte stále jednu končatinu vyššie než druhú.

Pridaj sa k 36 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________