#GutHealth: Ako na domácu fermentovanú zeleninu

Kristína Močková
Kristína Močková pred 7 mesiacmi
#GutHealth: Ako na domácu fermentovanú zeleninu

Fermentácia je jeden z najstarších spôsobov uchovávania zeleniny. Fermentované potraviny sú plné "priateľských" baktérii a enzýmov a pre naše zdravie sú veľmi prínosné.

Tieto „priateľské“ baktérie ovplyvňujú našu črevnú mikroflóru, ktorá zase ovplyvňuje naše celkové zdravie, imunitu, no aj psychiku.

Čo je na domácej fermentovanej zelenine najlepšie? Potrebujete na to zeleninu, vodu a soľ. A pár dní. To je všetko. Za pár dní máte na svete probiotickú bombu. Za minimum času, námahy, aj peňazí. 

Budeme potrebovať: 

#GutHealth: Ako na domácu fermentovanú zeleninu
  • zeleninu (vhodná je napríklad kapusta, červená repa, brokolica, reďkovky, mrkva, karfiol..)
  • vodu (ideálne odstátu alebo prevarenú)
  • soľ
  • vhodnú uzatvárateľnú nádobu
  • niečo na zaťaženie zeleniny (postačí obyčajný kameň, alebo malinký tanierik, ktorý sa zmestí do nádoby)

Čas prípravy: 15 minút
Fermentácia: 3–5 dní

Postup:

  1. Zeleninu nakrájame na menšie kúsky. Natlačíme ju do čistej nádoby (použili sme klasické zaváraninové poháre) a zalejeme čistou vodou tak, aby bola všetka zelenina pod hladinou. Vynulujeme si váhu s miskou a zeleninu aj s vodou do nej vylejeme. Dve percentá z výslednej váhy bude množstvo soli, ktoré použijeme. (Čiže keď má obsah pohára napríklad 600 g, pridáme 12 g soli – 600:100x2=12) 
    #GutHealth: Ako na domácu fermentovanú zeleninu
  2. Zeleninu v osolenej vode necháme chvíľu odstáť a potom ju natlačíme naspať do pohára. Zalejeme zvyšnou slanou vodou. Zaťažíme kameňom, alebo niečim, čo máme po ruke. Aby kúsky kapusty neustále neplávali na povrch, skvelo nám poslúži kapustový list. 
    #GutHealth: Ako na domácu fermentovanú zeleninu
  3. No a teraz už len pohárik privrieme (nezavrieme!), odložíme na nejaké miesto s nekolísavou teplotou a čakáme. Každý deň ferment skontrolujeme, uvoľníme prípadný plyn, aby nám ferment nevybublal alebo, v horšom prípade, nevybuchol (preto pohárik nezatvárame). Na konzumáciu je pripravený zvyčajne na tretí až piaty deň. 
    #GutHealth: Ako na domácu fermentovanú zeleninu

    Ďalšie skvelé námety, nápady a tipy na sladké, slané, zdravé a chuťovo vyladené dobroty nájdete pod odkazom na vyladené recepty z Aktin kuchyne.

Poďakuj autorovi
2 ľudí už poďakovalo
Aktin wear
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________

Diskusia k článku