Cvičím a váha sa ani nehne. Má zmysel v tom pokračovať?

Komentáre
1
Cvičím a váha sa ani nehne. Má zmysel v tom pokračovať?
Čo v článku nájdeš?
Zobraziť zoznam Skryť zoznam

Dovolím si povedať, že veľkej časti návštevníkov posilňovní vôbec nejde o vrcholové športové výkony. Od cvičenia si sľubujú skôr zmenu postavy – chcú schudnúť, spevniť alebo nabrať svalovú hmotu. O to smutnejší je potom pohľad na váhu, ktorá sa nechce pohnúť ani o deko. Má vôbec zmysel v takomto cvičení pokračovať?

Je úplne normálne, že sa progres zastaví

Chceli by sme zázraky, ale tie sa v realite nedejú. A tak premýšľaš, či sa s tvojím telom vďaka cvičeniu deje aspoň niečo. Skrátka, či to cvičenie nie je vlastne úplne zbytočná strata času. Môže sa ti prihodiť napríklad jeden z nasledujúcich scenárov:

  • Chudneš – aspoň si to tak v hlave plánuješ. V skutočnosti ale cvičíš ako o život a vážiš stále rovnako.

  • Chceš zlepšiť svoje silové limity. Bohužiaľ, už pol roka dvíhaš rovnaké váhy, a keď z frustrácie začneš cvičiť ešte viac, zdvihneš ešte menej.

  • Tvojím cieľom je schudnutie bokov. A hoci si ich krajčírskym metrom škrtíš ako o život, centimetrov je stále rovnako.

  • Zaspávaš s predstavou Arnoldovho bicepsu. Tá sa ale výrazne líši od toho, čo vidíš v zrkadle.

Potom niet divu, že má človek sto chutí sa na to všetko vykašľať. Ale nemaj strach – takéto prekážky a čiastkové neúspechy stretnú prakticky každého športovca. To, čo majú spoločné tí úspešní, je práve vytrvalosť – schopnosť odolať, aj keď všetko nejde práve podľa plánu.

Možno ti pomôže, keď sa na chvíľu zameriaš aj na niečo iné, než je samotný progres, nech už ho máš akýkoľvek. Samotné cvičenie a športovanie nám totiž dáva oveľa viac než pár spálených kalórií nad rámec denného energetického výdaja. A možno nakoniec zistíš, že to chudnutie je len príjemná čerešnička na torte.

TOP 7 benefitov, ktoré nám prináša pravidelné športovanie:

  1. Cítiš sa lepšie počas dňa. Či za to môžu vyplavené endorfíny alebo len skvelý pocit z poctivo vykonanej práce, na tom už nezáleží. Zrazu je to samý úsmev, dobrá nálada na rozdávanie a pozitívny prístup k životu.

  2. Sprevádza ťa sila – a to nemusíš byť ani z rádu Jedi. Keď sa budeš sťahovať, pracovať na záhrade alebo len ponesieš ťažké tašky z nákupu, tak to celkom iste oceníš.

  3. Počas dňa máš viac energie. Únava je strašná vec. Niekedy sa prebudíme plní energie a inokedy hľadáme kúsok chuti do života v piatej šálke kávy a kde nič, tu nič. Koľkokrát však oveľa viac dokáže pomôcť taký jeden popoludňajší tréning, ktorý naraz vleje život do žíl (alebo uspí úplne, ale čo by bol život bez rizika...).

  4. Srší z teba sebavedomie. Prečo? Napríklad pretože zapadneš do novej komunity, posunieš svoje fyzické možnosti alebo nájdeš konečne koníček, v ktorom nad ostatnými vynikáš.

  5. Udržuješ si kondíciu. Čo si budeme hovoriť, pre chudnutie sa v posilňovni nemusíš prakticky ani ukázať. Stačí sa strážiť v strave a kalorický deficit sa postará o všetko podstatné. Keď ťa potom ale na bicykli v kopci na Šumave predbieha aj deväťdesiatročný hájnik, je to trochu hanba.

  6. Si konzistentný a vieš si plánovať. Veľa výhovoriek „prečo necvičiť" sa končí pri známom: „Cvičil/a by som rád/a, ale nemám čas." Niekedy to tak môže byť. Väčšinou je to ale skôr o tom, že si ho nedokážeme urobiť. Pravidelný režim v cvičení nám dokáže vniesť do života poriadok, vďaka ktorému toho možno stihneme oveľa viac aj v práci a v osobnom živote.

  7. Robíš niečo pre svoje telo. Naša sedmička rád graduje trochu prehliadaným, ale jedným z najdôležitejších dôvodov, prečo cvičiť. Pohyb a športovanie je totiž dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu, ktorý nás môže chrániť pred množstvom civilizačných ochorení (kardiovaskulárne choroby, cukrovka, nádorové ochorenia).

Keď nemôžeš, pridaj viac... v cvičení ale radšej nie.

Ak sa nám nedarí dosahovať naše vysnívané ciele, máme tendenciu byť na telo čím ďalej tým prísnejší. Vstávať skôr, trénovať dlhšie a viac. Niekedy to naozaj môže zafungovať a váha sa opäť pohne na tú stranu, na ktorú ju silou vôle tlačíme. V niektorých prípadoch si však týmto spôsobom môžeme z dlhodobého hľadiska pekne zavariť.

Za chudnutím hľadaj kalorický deficit

Športuješ, snažíš sa schudnúť, ale ručička na váhe ukazuje stále rovnaké číslo? Pridávať na náročnosti tréningu nemusí byť tá najlepšia stratégia, zamysli sa:

  • Jedno hodinové cvičenie ti môže spáliť asi 400 kcal, čo je približne 15 – 20 % z tvojho celkového denného energetického výdaja. Ak si naordinuješ také tréningy za deň dva, spáliš asi o 400 kcal viac. To nie je zlé, ale tiež to nie je nič, čo by nešlo „zmazať" jednou väčšou čokoládovou zmrzlinou. A že na ňu po takomto dni budeš mať chuť...

Jednoduchšie bude držať sa takej miery pohybu, ktorá ťa baví a ktorú dokážeš vykonávať dlhodobo. Takú, za ktorú nebudeš mať chuť ani potrebu sa odmeňovať jedlom.

Zamysli sa preto skôr nad stravou a snaž sa vyberať prirodzené a skutočné potraviny, u ktorých nebudeš mať tendenciu sa prejedať (ovocie, zelenina, orechy, celozrnné pečivo, obilniny, mäso, vajcia, mliečne výrobky).

Cvičím a váha sa ani nehne. Má zmysel v tom pokračovať?

Naberanie svalovej hmoty chce vyváženosť na všetkých frontoch

Aby si prehovoril telo na stavbu svalovej hmoty, budeš sa musieť veľmi snažiť aj mimo posilňovne. Popri cvičení by si mal správne jesť a tiež by si mal dbať na regeneráciu na čele s kvalitným spánkom. Trápiť svoje telo nezmyselným množstvom sérií za týždeň tiež nemusí byť úplne optimálne:

  • Pre naberanie svalovej hmoty budeš potrebovať za týždeň odcvičiť asi 10 – 20 pracovných sérií na každú partiu. Zároveň by si sa mal snažiť, aby náročnosť po sebe idúcich tréningov priebežne rástla. Nie je nič zlé na tom odísť z posilňovne ešte vo chvíli, keď máš sily dosť. Naopak, odchádzať zakaždým tesne pred umretím je často cesta k pretrénovaniu.

Trénuj chytro. V posilňovni sa zameraj predovšetkým na výber vhodných cvikov a na ich optimálne technické prevedenie. Vytvor si jednoduchý tréningový cyklus zahŕňajúci dlhodobé preťaženie a po ňom si naordinujte týždeň voľnejšieho režimu, deload. Dodržuj aj správnu výživu a dbaj na dostatočnú regeneráciu.

Čo si z toho odniesť?

Ak sa ti práve v posilňovni nedarí dosahovať svoje vysnívané ciele, nesmúť, z čas na čas sa to stane každému. Stagnácia však nie je signál sa na cvičenie vykašľať, naopak by si mal cvičiť ďalej, pretože ten pokrok sa o chvíľu zase rozbehne.

Nezabudni na to, že cvičenie a športovanie dáva tvojmu telu omnoho viac než len podnet na chudnutie či naberanie svalov. Vďaka cvičeniu sa budeš cítiť lepšie počas dňa, budeš mať viac energie a dosť možno aj vyššie sebavedomie. Zároveň budeš silnejší, a ak to nepreháňaš, tak aj zdravší.

Ak si sa do stagnácie dostal aj ty, najprv sa zamysli, čím by to mohlo byť spôsobené. Nie je v tom stres? Si dôsledný v dodržiavaní správnej stravy? Máš kvalitný spánok? Bezhlavé pridávanie na náročnosti tréningu nemusí byť optimálne riešenie a často môže z dlhodobého hľadiska napáchať ešte viac škody.

Najlepšie preto urobíš, keď sa na chvíľu zamyslíš a vytvoríš si jasný plán, ktorý pre teba bude dlhodobo udržateľný. Mysli ale aj na to, že nie si stroj, a dopraj si čas na odpočinok a regeneráciu, pretože aj to je potrebné pre dlhodobé výsledky.

Koľko energie obsahuje kilogram tuku a ako ho možno spáliť?
Koľko energie obsahuje kilogram tuku a ako ho možno spáliť?
Kilá nejdú tak rýchlo, ako ste si predstavovali? Poďme sa pozrieť na to, koľko energie obsahuje tukové tkanivo a akou rýchlosťou ju môžeme rozumne redukovať.
Kolísanie hmotnosti: 7 dôvodov podozrivo vyššieho čísla na váhe
Kolísanie hmotnosti: 7 dôvodov podozrivo vyššieho čísla na váhe
Ak sa pravidelne vážite, iste ste si všimli, že sa vaša hmotnosť každé ráno mení. Aké sú dôvody kolísania váhy? A je hmotnosť navyše tuk?
7 tipov, ako postupovať, keď sa hmotnosť pri chudnutí zastaví
7 tipov, ako postupovať, keď sa hmotnosť pri chudnutí zastaví
Chudnutie sa zastavilo? Žiadny problém! S týmito 7 tipmi ti poradíme, ako svoj spaľovací motor opäť naštartovať a schudnúť do vysnívanej postavy.
5 rad, jak si udržet váhu po zhubnutí
5 rad, jak si udržet váhu po zhubnutí
Asi každý někdy zkoušel zhubnout. Mnohým z vás se to jistě i povedlo. Jak dlouho vám ale nižší číslo na váze vydrželo? V dnešním článku se zaměříme na to, jak si udržet novou hmotnost a znovu nepřibrat.
Sexy telo aj za cenu vyššej váhy, prečo je to správne?
Sexy telo aj za cenu vyššej váhy, prečo je to správne?
Koľkokrát vám už napadlo, že len z nižšou hmotnosťou budete šťastnejšie? Poďme sa pozrieť na to, prečo hmotnosť vyvoláva toľko emócii, stresu a pozornosti. A prečo nie je najnižšia možná hodnota najlepšou stratégiou?
Kalorický deficit: ako ho vypočítať a správne nastaviť?
Kalorický deficit: ako ho vypočítať a správne nastaviť?
Kalorický deficit je základom úspešného chudnutia – čo si však pod týmto termínom predstaviť a ako vedomosti zaviesť do praxe?
Ako najrýchlejšie schudnúť? Máme návod krok za krokom
Ako najrýchlejšie schudnúť? Máme návod krok za krokom
Chcete čo najrýchlejšie schudnúť? Prečítajte si praktický návod, ako chudnúť rýchlo, s rozumom a udržateľne. Teraz to konečne vyjde aj vám!
Ako získať svalovú hmotu? Radíme, ako jesť a cvičiť
Ako získať svalovú hmotu? Radíme, ako jesť a cvičiť
Nech sa snažíš, ako chceš, tie svaly sa na teba nie a nie nalepiť? Nájdi zakopaného psa v článku!
Regenerace svalů po cvičení: jak ji urychlit?
Regenerace svalů po cvičení: jak ji urychlit?
Věděli jste, že regeneraci ovlivňují třeba i koupele ve studené vodě? Pokud si však na takovéto techniky netroufáte, zkuste si regeneraci vylepšit třeba správným spánkem nebo stravou.
Najlepšie cviky na brucho! TOP 8 cvikov pre pevné brucho
Najlepšie cviky na brucho! TOP 8 cvikov pre pevné brucho
Na vyrysované brušné svaly budete potrebovať okrem nízkeho % podkožného tuku aj kvalitný a komplexný tréning brucha. Aké cviky sú tie najlepšie?
Najlepšie cviky na chrbát! TOP 7 cvikov na poriadne véčko
Najlepšie cviky na chrbát! TOP 7 cvikov na poriadne véčko
Snáď každý muž by chcel mať veľký a široký chrbát, ktorý dokáže divy nielen v posilňovni, ale aj pritiahnuť pozornosť osôb opačného pohlavia. Pozrime sa na niekoľko základných cvikov na perfektný chrbát!
Najlepšie cviky na biceps! TOP 6 cvikov na masívne ruky
Najlepšie cviky na biceps! TOP 6 cvikov na masívne ruky
Mohutné paže chce mať asi každý návštevník posilňovne. Ako sa k nim efektívne dopracovať? Náš prehľad cvikov vám s tým pomôže!
Najlepšie cviky na triceps v posilňovni aj doma!
Najlepšie cviky na triceps v posilňovni aj doma!
Triceps tvorí väčšinu svalovej hmoty paže. Pokiaľ chcete, aby vaše ruky pripomínali medvedie laby, máme pre vás pripravený repertoár cvikov, ktorý vám pomôže!
Core trening: najlepšie cviky na stred tela
Core trening: najlepšie cviky na stred tela
Svalom stredu tela (CORE) a ich správnemu precvičeniu by mala venovať dostatočnú pozornosť celá populácia. Viete, akým spôsobom stred tela cvičiť?
Ako často cvičiť a ako rozdeliť partie pre rýchle výsledky?
Ako často cvičiť a ako rozdeliť partie pre rýchle výsledky?
Koľkokrát týždenne máme trénovať? Máme pre vás komplexný návod na to, ako si rozložiť cvičenie podľa vašich časových možností!