Čo všetko sa môže spôsobiť pokazený vzťah s jedlom? Je toho oveľa viac, než len počítanie kalórií!

Erika Zajacová
Erika Zajacová 15. 1. 2021
Uložiť článok
Čo všetko sa môže spôsobiť pokazený vzťah s jedlom? Je toho oveľa viac, než len počítanie kalórií!

Poruchy príjmu potravy sa neobjavia zo dňa na deň a niekedy ani z mesiaca na mesiac. Často im predchádzajú tzv. narušené stravovacie návyky, ktoré môžeme trochu zjednodušene označiť ako pokazený vzťah k jedlu. Odkiaľ pramenia, čo to je a ako kedy by sme mali zvýšiť opatrnosť?

Čo je to pokazený vzťah s jedlom?

Možno si poviete  - o čom, preboha, píšu? Dobrý vzťah by sme mali mať s ľuďmi, nie s brokolicou. To je určite pravda. My by sme však dnes chceli rozobrať možné dôvody skresleného vnímania jedla ako takého. V poslednej dobe sa totiž objavuje čoraz viac prípadov, kedy ľudia nespĺňajú všetky kritériá konkrétnej poruchy príjmu potravy, no vyskytujú sa u neho vzorce správania, ktoré môžeme považovať za patologické.

Je to napríklad:

  • prehnaný záujem o jedlo

  • skreslené vnímanie vlastného tela

  • výrazné obmedzovanie sa v jedle

  • využívanie kompenzačných mechanizmov (zvracanie, preháňadlá, ale aj pilulky na chudnutie a čaje na odvodnenie)

  • záchvaty prejedania

V takýchto prípadoch hovoríme o tzv. narušených stravovacích návykoch (disordered eating – doslova „narušené stravovanie“). Až 61 % ľudí s narušenými stravovacími návykmi priznáva obmedzovanie jedla, 20 % využíva ako kompenzačný mechanizmus zvracanie a 16 % má problémy s prejedaním (Harris a kol., 2016). 

Z čoho môžu problémy s jedlom prameniť?

Existuje niekoľko rizikových faktorov, ktoré zvyšujú riziko, že sa u niekoho rozvinie patologické správanie v súvislosti s jedlom. Na začiatku často stojí nedostatok sebavedomia či nespokojnosť s vlastným telom. Nereálne nároky na fyzično poháňajú dokonalé (a hlavne vyretušované) telá fitness modeliek v sexi pózach.

So svojím telom sú potom nespokojné mnohé ženy či mladé dievčatá, hoci aj s úplne zdravým percentom telesného tuku. Trápi ich úplne bežná a pre ženské telo typická celulitída, strie, tuk na bruchu či tzv. pacičky lásky na bokoch.

Ďalej to môžu byť:

  • niektoré osobnostné črty (perfekcionizmus, pedantnosť)

  • výkonové zameranie

  • sklony k OCD (obsedantno – kompulzívnej poruche)

  • prostredie, v ktorom sa dotyčný pohybuje

  • história zmien hmotnosti

  • dlhodobo nedostatočný energetický príjem, ktorý môže viesť k častejšiemu prejedaniu

Čo všetko sa môže spôsobiť pokazený vzťah s jedlom? Je toho oveľa viac, než len počítanie kalórií!

Sleduješ si spálené kalórie? Pozor na to!

Existencia smart hodiniek a fitness náramkov nám dokáže merať srdcový tep, srdcovú variabilitu, kvalitu spánku či odhadnúť približný (naozaj približný) energetický výdaj. A práve to posledné sa zdá byť poriadne kontroverznou témou. Určitá forma kontroly či prehľadu nad vlastným zdravím je v snahe za svojimi cieľmi chvályhodným krokom. Používanie podobných aplikácií bolo viackrát spojené s úspešnou stratou hmotnosti, čo zároveň patrí k najčastejším predsavzatiam, ktoré si ľudia s príchodom nového roka stanovujú.

Znepokojenie však môže vyvolať fakt, že toto trackovanie môže spustiť, udržiavať či dokonca zhoršovať narušené stravovacie návyky a poruchy príjmu potravy. Niekoho to možno prekvapí, no sledovanie spálených kalórií je oveľa častejšie spájané s patologickým správaním v porovnaní so zapisovaním zjedených kalórií (Simpson a Mazzeo, 2017).

A opäť sme pri tom, že by sme nemali cvičiť kvôli spáleným kalóriám a jesť by sme mali preto, aby sme telu dodali dostatok kvalitných živín.

Aj šport môže byť živnou pôdou pre poruchy príjmu potravy

Čo sa stane, ak k perfekcionizmu primiešame aj výkonnostné alebo profesionálne športovanie? Poruchy príjmu potravy aj narušené stravovacie návyky patria medzi najčastejšie mentálne ochorenia profesionálnych športovcov. Rizikové sú najmä športy, kde je žiadaná alebo výhodná štíhla postava s nízkym percentom telesného tuku alebo športy, v ktorých sa súťaží podľa hmotnostných kategórií (typicky napríklad bojové športy).

Rizikové sú tiež ďalšie faktory v spojení so športom, a to napríklad:

  • veľký tlak na výkon

  • schvaľovanie alebo pochvala trénera

  • úvodný úspech (rýchlo stratené kilogramy napríklad vďaka vyčerpaniu svalového glykogénu, ktorý zadržiava vodu)

  • častá regulácia hmotnosti (odvodňovanie alebo požiadavka na štíhle a svalnaté telo)

  • predošlá skúsenosť s diétami

  • skorý štart špecifického tréningu

  • pretrénovanie

Čo všetko sa môže spôsobiť pokazený vzťah s jedlom? Je toho oveľa viac, než len počítanie kalórií!

Vieme, že sociálne siete nie sú realita, no aj tak podľahneme ilúzii

Veľká časť našich životov sa deje online. Scrolovaním sociálnych sietí trávime veľa času. Hľadáme na nich inšpiráciu či zábavu – a práve pri inšpirácii chvíľu ostaneme. Mimoriadne obľúbené sú hashtagy #fitspiration a #thinspiration – alebo ich skrátené verzie #fitspo a #thinspo. Čo myslíte, ktoré z nich môžu byť problematické čo sa týka vnímania vlastného tela, obmedzovania v jedle či podporovania prehnane štíhlych tiel?

Ak ste tipovali  #thinspo – čiastočne ste mali pravdu. Príspevky s týmto hastagom podľa výskumu z roku 2018 skutočne častejšie podporujú extrémnu štíhlosť a ukazujú kostnaté časti tela. Nevinne v tom ale nie sú ani príspevky s hashtagom fitspo, ktoré síce kladú väčší dôraz na zdravie a fitness, no rovnako môžu byť podľa autorov problematické.

Aj tu teda platí, že by ste si mali dobre premyslieť, koho na sociálnych sieťach sledujete a s nikým svoje telo neporovnávať.

Čo si z toho vziať?

V dnešnom svete plnom perfektných fitness modeliek, ktoré neraz propagujú nezdravý prístup k stravovaniu, je ťažké zachovať si zdravý rozum. Čomu veriť? Veď vyzerá dobre, usmieva sa, určite je šťastná. Alebo nie? Pred pár rokmi vo veľkom fičalo počítanie kalórií. Po určitej dobe sa začali objavovať (najmä) ženy, ktoré svoj nezdravý vzťah k jedlu začali zhadzovať výlučne na kalorické tabuľky a život v zajatí čísel.

Ako to už vo svete fitness a výživy býva, pravda bude niekde uprostred. Existujú osobnostné črty, pri ktorých môže počítanie kalórií narobiť viac škody, než úžitku. No paušálne naň poukazovať ako na niečo, čo kriví dnešné dievčatá, by od nás nebolo fér. Existuje totiž mnoho ďalších faktorov (nedostatok sebavedomia, tlak na výkon, nespokojnosť s vlastným telom, veľké nároky na častú reguláciu hmotnosti, dlhodobo nedostatočný energetický príjem), pri ktorých môže byť počítanie kalórií iba kvapkou v mori.

Vzťah k jedlu nie je niečo, čo sa pokazí na základe jednej neúspešnej diéty

Budujeme si ho celý život a do veľkej miery zaň vďačíme (alebo „vďačíme") rodičom. Ak máte akékoľvek podozrenie, že s vaším prístupom k stravovaniu niečo nie je v poriadku, nečakajte a konzultujte situáciu s odborníkom. Môžete si ušetriť roky tápania, trápenia a ktovie – možno to bude rozhodnutie, ktoré vás na nejaký čas síce odkloní od cieľa, no je jediným spôsobom, ako ho bezpečne dosiahnuť v budúcnosti.

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
6 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________