Čo ťa naučil čas bez posilňovne?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 7. 3. 2021
Uložiť článok
Čo ťa naučil čas bez posilňovne?

Ja viem, tiež sa už vidím vo fitku. Drepy s krivou kládou na chrbte nie sú úplne ideálne a o poriadnom benchpresse človek môže len snívať. Na druhú stranu, aj to vonkajšie cvičenie má niečo do seba. Obzvlášť, keď k tomu vysvitne aj slniečko, to je potom nakoniec celkom idylka.

Jedno sa ale vonkajšiemu cvičeniu nedá uprieť. Naučilo nás pozerať sa na pohyb trochu z iného uhla pohľadu a možno nám aj pomohlo spoznať lepšie seba samého.

Čo všetko nám dalo športovanie bez pravidelnej posilňovne?

1. Najhorší tréning je ten, ktorý sa nestal

Každý tréning ti má čo dať. A aj keď to práve nie je podľa predpísaného plánu, stále máš veľké plus za to, že si sa vôbec odhodlal/a. Čert zober, že si zvládol/a o 2 pracovné série menej, že jediná voľná činka na drepy bola smiešne ľahká a že si v tréningovom pláne mal akurát zakopávanie, ktoré na hrazdách asi veľmi nevymyslíš.

Možno ťa to v danej chvíli rozčuľuje, ale keď tréning dokončíš a dobehneš späť domov, dám ruku do ohňa za to, že rovnako budeš rád za to, že si vyrazil/a. A o tom to predsa celé je.

2. Svalom je úplne fuk, akú značku má tvoj stroj na cvičenie

Svalovú hmotu totiž precvičuješ pohybom proti odporu, nie strojom. Takže ak máš v sebe aspoň kúsok vynaliezavej a kreatívnej duše, na 100 % si poradíš aj bez supermoderných strojov novej generácie.

Že to nejde?

  • Chceš cvičiť peck-deck - vyskúšaj kľuky alebo rozpažovanie s činkami

  • Chceš cvičiť zakopávanie - vymeň ho za drepy, výpady a rumunské mŕtve ťahy

  • Chceš cvičiť sťahovanie kladky - vyhecujte sa na zhyby (pokojne s pomocou!)

Jasné, nie je to plnohodnotná náhrada. Ale je to stokrát lepšie, ako nerobiť nič.

obrázok z istokphoto.com

3. Pre udržanie svalov nemusíš cvičiť kvantá cvikov

Pokiaľ ti ide hlavne o udržanie svalov, máš vlastne celkom vyhrané. Na to totiž nepotrebuješ cvičiť tak často a dokonca ti bude stačiť aj o dosť menšia intenzita (= váha na činke), než na ktorej si svaly vybudoval/a.

4. Kvalita je v tréningu koľkokrát oveľa dôležitejšia ako kvantita

V dobre vybavenej posilňovni máš toľko možností, že pomaly ani nevieš, kde začať. Takže ak máš navyše ešte tak trochu nerozhodnú povahu, možno už sa ti niekedy stalo, že si lietal/a po posilňovni sem a tam a skúšal/a všetko možné. Mnoho športovcov praktizuje podobný štýl cvičenia a technika nie je úplne vysoká. Keď môžem cvičiť 10 cvikov na jednu partiu, tak čo by som sa namáhal s pomalým a kontrolovaným vykonaním.

Pri vonkajšom cvičení je to ale niečo iné. Tam na teba čaká jedna hrazda, nejaké tie bradlá, v lepšom prípade ešte pár pomliaždených činiek. To keď máš šťastie na nejaké dobre vybavené workoutové ihrisko. Tu by si si mal/a vážiť každý kvalitný cvik, ktorý tu dokážeš vymyslieť. O to viac by si sa tu mal/a zamerať na precíznu techniku a úplne kontrolované vykonanie. Ak si tento prístup prenesieš potom aj do posilňovne, môžeš koronavírusu ešte poďakovať.

5. Komplexné cviky by mali tvoriť základ silového tréningu

Určite už si o tom počul a čítal veľa rád a článkov. Komplexné cviky totiž šetria čas, pretože tí umožňujú cvičiť viac svalových partií naraz. Navyše vďaka nim precvičíš aj hlboko uložené svaly, takže sa môžeš rozvíjať aj inak ako čisto silovo. Možno si tieto rady nechal ležať niekde hlboko v hlave, pretože predsa len izolované cviky v posilňovni sú oveľa pohodlnejšie a jednoduchšie. Navyše ťa lepšie napumpujú a druhý deň to bolí rovnako, tak čo.

No vonku medzi hrazdami veľa izolovaných cvikov nevymyslíš. Na druhú stranu, aspoň konečne začneš pracovať na komplexných cvikoch, ako sú napríklad klasické drepy, mŕtve ťahy, zhyby alebo kľuky. V posilňovni sa ti to ešte bude hodiť.

obrázok z istockphotos.com

6. Tréning a strava sú dve spojené nádoby

Je dosť možné, že kvôli zatvoreným posilňovniam športuješ o trochu menej ako normálne. A tiež sa mohlo stať, že ti za tú dobu pribudlo nejaké to kilo navyše. (Česť všetkým športovcom, ktorí v karanténe začali behať a riešia opačné problémy!) Profesionálni športovci na konci svojej kariéry riešia to isté, koľkokrát počas niekoľkých rokov naberú do prekvapivých rozmerov.

Ber to ako takú lekciu, že potrebné množstvo jedla sa odvíja od množstva pohybu. Športuješ denne? Potom si môžeš dopriať hody. Ubudol tí pohyb? Potom by si mal/a obmedziť tie sladkosti za odmenu, ktoré si každé popoludnie dopraješ. Najlepšie urobíš, keď zabudneš na svoje zžité stereotypy alebo kalorické tabuľky a budeš jednoducho svoje telo poriadne počúvať.

Čo si z toho odniesť?

Nemá zmysel sa stále dookola trápiť zatvorenými posilňovňami a zákazmi, ktoré sa v tejto krajine menia doslova zo dňa na deň. Ber to tak, ako to je. Raz budeš možno ešte s úsmevom spomínať na to, ako si zimu 2020/2021 strávil/a v snehu s rukami primrznutými k hrazde alebo na to, ako sa tvoj tréning začínal dvojkilometrovou rozcvičkou, počas ktorej si sa potreboval/a dostať na najbližšie workoutové ihrisko.

Cvičenie skrátka (zatiaľ) ešte nikto nezakázal. Skús preto vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a daj si tréning aj inde ako v príjemne vykúrenej posilňovni. Nakoniec ťa to možno ako športovca posunie ešte oveľa ďalej než samotná posilňovňa.

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
5 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________