Ako znížiť uhlíkovú stopu pomocou jedálnička

Jan Ceperko
Jan Ceperko pred 3 mesiacmi
Ako znížiť uhlíkovú stopu pomocou jedálnička

Potraviny, ktoré konzumujeme, spôsoby, akými ich vyrábame a množstvá, ktoré vyhadzujeme, majú zásadný vplyv na ľudské zdravie a životné prostredie. V nasledujúcom článku vám vysvetlím, prečo a hlavne ako jesť zdravo a zároveň udržateľne. Napokon, je to jednoduchšie, než sa zdá. 

Dnes sa dozvieme: 

  • čo je uhlíková stopa

  • prečo nemusíme kupovať lokálne potraviny

  • prečo majú orechy najnižšiu uhlíkovú stopu

  • ako zabezpečiť kvalitný prísun rastlinných bielkovín

Uhlíková stopa

Je to množstvo všetkých vyprodukovaných a vypustených skleníkových plynov počas chovu zvierat, výroby, spracovania, transportu, balenia, skladovania a iných ďalších činností a procesov, ktoré boli uskutočnené pred tým, než sa potraviny dostali ku konečnému spotrebiteľovi.

Existujú rôzne druhy skleníkových plynov (metán,  CO2, freóny, ozón), ktoré rozdielne prispievajú k skleníkovému efektu. Z tohto dôvodu bol vytvorený tzv. ekvivalent CO2, ktorý určuje, aké množstvo CO2 má rovnaký efekt ako príslušný plyn. Napríklad oxid uhličitý (CO2) má ekvivalent 1. Ale freóny vyskytujúce sa v chladničkách majú ekvivalent 7500. Jedna molekula freónu má rovnaký efekt na životné prostredie ako 7 500 molekúl CO2.

obrázek z istok09.blogspot.com

Výživa a udržateľnosť

Zdravie pre človeka znamená zdravie pre planétu. Začnite od seba, pomaly a bez extrémov. Každá zmena vám musí priniesť benefity, nemôže vás obmedzovať:

Pozerajte sa na to, čo konzumujete, nie na to, odkiaľ potravina prišla

Existuje všeobecný názor, že potraviny, ktoré pochádzajú z dovozu, majú vyššiu uhlíkovú stopu než potraviny vypestované regionálne. Tento názor dokonca zástava aj OSN. Zoberme si napríklad hovädzie mäso: priemerná uhlíková stopa hovädzieho mäsa je približne 60 kg ekvivalentu CO2 na 1 kg mäsa

Teraz si porovnajme transportnú uhlíkovú stopu pri kupovaní mäsa z lokálneho hospodárstva (napríklad v rámci okresu) s niekým, kto si kupuje mäso z dovozu zo vzdialenosti asi 8 000 km. To je vzdialenosť z amerického Springfieldu do Brna.

Lodná doprava potravín vylúči 23 g ekvivalentu CO2 na tonu produktu za kilometer. Na 8 000 km trase loď vypustí 0,184 kg ekvivalentu CO2 (8 000 km * 23g na tonu a kilometer/1000/1000 = 0,184 kg ekvivalentu CO2  na kg), čo je 0,31 % z celkovej uhlíkovej stopy hovädzieho mäsa (60 kg). Ak budete nakupovať z lokálneho poľnohospodárstva a na nákup mäsa pôjdete pešo, tak vás transportná uhlíková stopa nebude stáť nič. Ušetrili ste tak 0,184 kg CO2, ale vaša uhlíková stopa je stále 60 kg ekvivalentu CO2

U potravín s vysokou uhlíkovou stopou (hovädzie, jahňacie mäso, mlieko, syry, káva, čokoláda) je podiel transportu z hľadiska celkovej uhlíkovej stopy zanedbateľný. Z tohto dôvodu je potrebné obmedziť konzumáciu živočíšnych potravín a zamerať sa viac na rastlinné zdroje, u ktorých je celková uhlíková stopa 10 – 50-násobne nižšia v porovnaní so živočíšnymi výrobkami a produktami.

Viac rastlinných potravín

Podmienky udržateľnej stravy sú nasledovné: strava má byť v prvom rade zdravá pre človeka, kultúrne akceptovateľná (na Slovensku sa netopiere nejedia), finančne dostupná a s nízkymi environmentálnymi dopadmi na planétu. 

Splnením týchto podmienok viaceré štúdie uvádzajú (1, 2, 3, 4, 5), že zvýšenie konzumácie rastlinnej stravy sa zdá byť riešením pre zníženie uhlíkovej stopy. Pre praktickejšie vysvetlenie udržateľného jedálnička si teraz predstavte tanier, kde budeme postupne zapĺňať rôzne druhy potravinových skupín: 

  • polovicu z taniera, by mala zastupovať zelenina a ovocie – zelenina v prevažnej väčšine

  • druhá polovica by mala byť zastúpená z najväčšej časti celozrnnými obilninami, rastlinnými zdrojmi proteínov (orechy, strukoviny), olejmi s obsahom nenasýtených mastných kyselín (repkový, ľanový, sójový olej), a v menších množstvách živočíšnymi produktmi (s preferenciou kuracieho nad hovädzím mäsom) a škrobovými potravinami (zemiaky, maniok)

Pre konkretnejší obraz uvádzam tabuľku potravín s príjmom 2500 kcal/deň:


Ako znížiť uhlíkovú stopu pomocou jedálnička

 A to je vlastne všetko. Ak chceme získať zdravotné benefity z jedálnička a zároveň sa správať udržateľne k planéte  musíme sa uskromniť v konzumácii mäsa a nahradiť ho rastlinnou stravou. Výhoda tejto zmeny nespočíva iba v znížení uhlíkovej stopy. 

Zvýšime tým príjem významných antioxidantov, ako vitamínu C, vitamínu E, selénu a antokyánov. Zvýšíme príjem lepšie dostupného vápnika (v porovnaní s mliekom) a vlákniny, ktorá pomáha udržiavať normálnu hladinu cukru a cholesterolu v krvi a v neposlednom rade zvýšime príjem flavonoidov z ovocia a zeleniny (jablká, kapusta, cesnak), ktoré, ako sa zdá, okrem pozitívneho zdravotného benefitu, vykazujú benefity aj pri silovom športe (zvyšujú svalovú sílu a pomáhajú pri regenerácii). 

Orechy zachytávajú CO2 z prostredia

Orechy, konkrétne stromové orechy, sú z hľadiska ekologického zaťaženia najzaujímavejšie. Uhlíková stopa stromových orechov je 0,3 kg ekvivalentu CO2, avšak približne rovnaké množstvo CO2 v prostredí dokážu stromové orechy zachytávať z prostredia. Síce vyprodukujú nejaké množstvo CO2, ale zároveň podobné množstvo CO2 do seba z prostredia zachytia. Celková uhlíková stopa je preto najnižšia zo všetkých potravín.

Medzi stromové orechy radíme napríklad mandle, pistácie, vlašské orechy, kešu, pekanové, alebo makadamové orechy. Orechy sú zdrojom kvalitných bielkovín, vlákniny a hlavne sú bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín (ALA). Najlepším zdrojom omega-3 sú vlašské orechy (9 g ALA/ 100g). 

obrázek z istockphotos.com

Ak znížime príjem živočíšnych bielkovín, stratíme svaly ?

Zabezpečiť dostatočný príjem kvalitných  bielkovín pri silovom športe z prevažne rastlinnej stravy vôbec nie je problém. Zvýšeným príjmom rastlinných bielkovín (> 30 g/pokrm), alebo kombinovaním rôznych zdrojov proteínov (napr. orechy + strukoviny, alebo strukoviny + obilniny) môžeme podporiť svalový rast podobne, ako pri príjme živočíšnych proteínov. Výbornými zdrojmi rastlinných bielkovín sú šošovica, quinoa, sója a hrach.

Na záver

Udržateľné stravovanie pozostáva z malých zmien v jedálničku, ktoré môžu mať veľký pozitívny dopad na prírodu. Konzumujte mäso striedmo a zabezpečte, aby vaše pokrmy boli farebné, pestré a chuťovo rozmanité. Výsledkom budú zdravotné benefity nielen pre vás, ale aj pre planétu. Chcete zistiť a znížiť vaše dopady na prírodu? Zadajte jedálniček do Pandy.

Pridaj sa k 29 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
Poďakuj autorovi
4
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________