Tento článok obsahuje dlho neaktualizované oznámenia. Odporúčame vyhľadať článok s novším dátumom publikácie.

Ako si vytvoriť zdravý vzťah k cvičeniu? 6 tipov, ako sa hýbať pre radosť a nie pre spálené kalórie

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 7. 2. 2022
Ako si vytvoriť zdravý vzťah k cvičeniu? 6 tipov, ako sa hýbať pre radosť a nie pre spálené kalórie
  • Pohyb je nevyhnutnou súčasťou zdravého životného štýlu – pokiaľ to s ním však budeš preháňať, môžeš si naopak ublížiť.

  • Štúdie ukazujú, že k závislosti od športu majú sklony osoby, ktoré sa stretávajú s poruchami príjmu potravy.

  • Cvičenie by nemalo byť len prostriedkom na spaľovanie kalórií. Ako si k nemu teda vytvoriť zdravý vzťah?

Príliš veľa pohybu môže vyústiť do závažných zdravotných komplikácií

Môže sa stať, že ti pohyb doslova prerastie cez hlavu – vtedy ale prestáva byť prostriedkom na zdravší a spokojnejší život a môže naopak škodiť.

Nadmerná fyzická aktivita totiž spravidla vedie k vzniku zranení, zníženiu výkonnosti, alebo nadmernej únave. Ďalšími prejavmi sú potom znížená funkcia imunitného systému, zmeny v hormonálnom systéme, nižšia odolnosť voči stresu alebo strata záujmu o daný šport. V kombinácii s nízkym príjmom energie potom vzniká stav zvaný relatívna energetická nedostatočnosť a s ním spojené závažné dopady na zdravie.

Štúdie navyše potvrdili, že k nezdravému vzťahu k cvičeniu majú častejšie sklon ľudia trpiaci/liečiaci sa s poruchou príjmu potravy, čím sa často dostávajú do začarovaného kruhu. Viac si môžeš prečítať v našom článku Keď sa z obyčajného koníčka stáva závislosť a z cvičenia posadnutosť.

A koľko pohybu je vlastne veľa? To bohužiaľ nie je také jednoduché – vždy totiž záleží na ďalších faktoroch, ako sú napr. vek, schopnosť regenerácie, kvalita spánku a v neposlednom rade aj už spomínaná dostupnosť energie. Každý človek má preto túto hranicu inde.

6 tipov, ako zapracovať na svojom vzťahu k cvičeniu

1. Stanov si ciele, ktoré sa netýkajú len chudnutia

Niet pochýb o tom, že pohyb je pri snahe o chudnutie skvelým pomocníkom – vyššie množstvo vydanej energie totiž podporí vytvorenie kalorického deficitu. Pravdou však je, že šport zďaleka nie je (a nemal by byť) len o pálení kalórií.

Skús sa preto zamerať aj na iné ciele, než je úbytok hmotnosti. A že ich je dosť – zdvihnúť viac, dobehnúť ďalej, vydržať dlhšie v planku alebo sa naučiť novú jogovú pozíciu.

2. Všímaj si aj ďalšie veci, ktoré ti cvičenie prináša

Pravidelný pohyb má (v rozumnej miere!) mnoho pozitívnych účinkov na zdravie aj celkovú pohodu. Všímaj si preto nielen svoj výkon a spálené kalórie – vnímaj aj to, že po tréningu máš lepšiu náladu, lepšie sa sústredíš, v noci spíš ako bábätko a pri ceste po schodoch sa tak nezadýchaš.

Aj tu navyše neustále prekonávaš nové výzvy a prekážky – cvičenie ti tak pomáha byť spokojnejší a sebavedomejší. Chceš sa dozvedieť viac? Prečítaj si náš ďalší článok Viac energie, produktívnejší deň a lepší sex. Čo ďalšie vám cvičenie prinesie?

3. Hýb sa pre radosť

Pohyb = radosť. Také jednoduché to môže byť. Pokiaľ sa však každodenne nútiš do niečoho, čo sa ti vlastne ani robiť nechce a ideš doslova cez mŕtvoly, o toto potešenie sa pravdepodobne pripravuješ (čím ti rozhodne nechcem tvrdiť, že sa na tréning teším vždy na 100 %).

Predstav si toto – neznášaš beh a napriek tomu beháš, pretože si si prečítal/a, že pri behu spáliš najviac kalórií. Tipnem si ale, že po týchto tréningoch sa necítiš šťastný/á  a nabitý/á energiou. Namiesto toho si preto skús nájsť takú aktivitu, ktorá ťa bude naozaj baviť. Uvidíš, že tvoj pohľad na cvičenie sa razom otočí o 180 stupňov.

  • Ako ti pohyb pomôže byť šťastnejší? Prečítaj si tu

4. Nie, kalórie z jedla naozaj nemusíš vycvičiť

Zamyslel/a si sa niekedy naozaj poriadne nad tým, čo všetko tvoje telo dokáže? Od pohybu cez myslenie a emócie, až napríklad po hojenie rán. Fascinujúce, že? Aby ale všetko mohlo fungovať, ako má, musíš mu dodať dostatok energie.

Možno si to neuvedomuješ, ale veľa energie potrebuješ aj v prípade, že vlastne vôbec nič nerobíš – tento tzv. bazálny metabolizmus totiž slúži práve na zabezpečenie životne dôležitých funkcií. Ak k tejto potrebe pridáš pohyb každodenného života a dokonca šport, musí ti byť jasné, že kalórie z jedla naozaj nemusíš vycvičiť. Športu sa preto venuj výhradne z iných dôvodov. :)

5. Skús svojmu telu viac veriť

Naučiť sa počúvať a hlavne veriť svojmu telu, je náročná úloha. Tvoj organizmus vysiela signály, aby ťa informoval o tom, čo práve potrebuje. A vo väčšine prípadov sa naozaj trafí.

Ak sa cítiš na smrť unavený/á alebo ťa zo včerajšieho tréningu všetko bolí, znamená to, že dnes je skutočne čas na odpočinok. Pamätaj, že tvoje telo sa ťa nesnaží zabrzdiť preto, že ťa nenávidí – chce ťa naopak uchrániť od toho, aby si si ublížil/a.

6. Vynechaný tréning ti neublíži, ba možno naopak

Vzal/a si si predchádzajúcu radu k srdcu a rozhodol/a si sa dať svojmu telu priestor na načerpanie ďalšej energie? Výborne!

Aj napriek tomu môžeš niekedy vnímať akýsi vnútorný hlas, ktorý ti našepkáva, že tento deň „voľna“ zmarí všetku tvoju doterajšiu snahu – never mu. Tzv. rest days sú totiž rovnako dôležité ako samotné tréningové dni. Poskytnú ti čas na regeneráciu, podporia tvoju výkonnosť, pomôžu v prevencii zranení a v neposlednom rade umožnia vypnúť aj tvoje mysle. Chceš vedieť viac? Pozri článok Rest days: Ako vďaka odpočinku zlepšiť svoje výkony a ochrániť zdravie?

Kam sa obrátiť, keď nič nepomáha?

Vyskúšal/a si už všetko možné, ale nič nepomáha? Možno na tento problém tentokrát nebudeš stačiť sám/a – to sa môže pokojne stať. Závislosť od cvičenia totiž môže často súvisieť práve so spomínanou poruchou príjmu potravy, ktorá si (ako každé iné ochorenie) vyžaduje zodpovedajúcu liečbu.

Neboj sa preto vyhľadať pomoc odborníka, ktorý ti s tvojimi problémami pomôže. Osloviť môžeš svojho praktického lekára, ktorý ti poradí, ako postupovať ďalej, alebo sa obráť na psychológa či psychoterapeuta. Využiť môžete napríklad aj telefonickú linku Nezábudka, ktorá sa zameriava práve na tieto problémy.

Nezabúdaj ani na to, že ak sa chceš niekomu zveriť a nájsť pomoc, nemáš sa za čo hanbiť. Urobiť prvý krok a mať chuť svoj problém riešiť, je totiž veľmi dôležité a odvážne.

Čo si z toho odniesť?

Pravidelný pohyb ti prinesie mnoho benefitov, niekedy ti však môže doslova prerásť cez hlavu. Nezdravý vzťah k cvičeniu pritom môže napáchať viac škody, než úžitku. Aby si si s pohybom vybudoval/a lepšie puto, skús sa zamerať aj na iné ciele, než je chudnutie, a všímaj si aj ďalšie skvelé veci, ktoré ti fyzická aktivita prináša.

Rob šport, ktorý ťa baví, a zabudni na myšlienku, že kalórie z jedla treba vycvičiť. Skús viac veriť signálom, ktoré tvoje telo vysiela, a netréningový deň neber ako katastrofu – aj odpočinok je na zdravie a optimálny výkon potrebný.

Neboj sa ani vyhľadať pomoc odborníka, ktorý ti poradí, ako postupovať a svoje problémy riešiť. A nemusíš mať pocit, že si v niečom zlyhal/a, práve naopak – postaviť sa problému čelom si vyžaduje veľkú odvahu.

Pridaj sa k 36 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________