Ako sa vyznať v srvátkových proteínoch?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 21. 5. 2021
Uložiť článok
Ako sa vyznať v srvátkových proteínoch?

Ak by ste bádali po najvhodnejšom proteínovom nápoji pre športovú výživu, pravdepodobne by ste sa dopátrali k tomu srvátkovému. Možno sa vám potom aj trochu uľaví, pretože to je konečne niečo, na čom sa veľká väčšina trénerov a odborníkov na výživu zhodne.

Avšak, nadšenie a rozhodnosť by opadli práve vtedy, keď by ste si rozklikli e-shop predávajúci srvátkové proteíny. Zrazu by na vás totiž vyskočilo hneď niekoľko rôznych typov srvátkových proteínov, to všetko od 20 rôznych značiek a každý výrobok samozrejme aspoň v 15 možných príchutiach.

S príchuťou vám v tomto článku, bohužiaľ, neporadíme, ale pokúsime sa vás aspoň oboznámiť s tým, aké srvátkové proteíny existujú a aké sú vhodné práve pre vás.

Na trhu nájdete 3 rôzne druhy srvátkových proteínov

Hoci je srvátková bielkovina iba jedna, komerčne sa bežne predáva v troch základných variantoch. Žiadny racionálny dôvod na to nie je, skrátka to tak je.

  1. Najbežnejší srvátkový proteín je tzv. srvátkový proteínový koncentrát, niekedy tiež označovaný ako WPC. Obsahuje približne 80 % bielkovín a zo všetkých srvátkových proteínov je najlacnejší.

  2. Vyššiu kategóriu srvátkových proteínov tvorí tzv. srvátkový proteínový izolát, niekedy označovaný ako WPI. Obsahuje približne 90 % bielkovín a stojí minimálne o polovicu viac ako koncentrát.

  3. Špeciálny typ srvátkových proteínov tvorí tzv. srvátkový proteínový hydrolyzát, ktorý nikto nenazve inak ako hydro. Obsahuje väčšinou asi 80 % bielkovín a cenovo sme tak niekde medzi vyššie spomínanými druhmi.

obrázok z gettyimages.com

Srvátkový koncentrát je klasika, ktorá väčšinou bohato stačí

Ak sa pozriete do nutričných tabuliek srvátkového proteínového koncentrátu, nájdete v ňom ešte určitý zvyškový obsah cukrov a tukov. Hoci to nie sú extrémne dramatické čísla (približne 7 % tukov a 6 % cukrov), je to taká hlavná chybička na kráse srvátkových koncentrátov.

Na jeden koktejl sa však bavíme o nejakých 2 – 3 g tuku a približne 2 g cukru, takže to v mnohých prípadoch skoro ani nestojí za zmienku. Ak sa cez to prenesiete, odvďačí sa vám za to chuť, tá je totiž oproti ďalším druhom viac mliečna a konzistenciou príjemnejšia.

Srvátkový izolát je takmer bez cukru, ale priplatíte si

Srvátkové proteínové izoláty majú takmer zanedbateľný obsah cukru a tuku, preto sú vhodné pre najnáročnejších športovcov v záverečných fázach diéty a vo väčšine prípadov sa používajú vo vedeckých štúdiách.

Ak si kúpite srvátkový izolát, prekvapí vás menej hutná konzistencia pripraveného nápoja. Tým sa otvára pomerne široké pole na nové „nemliečne“ proteíny na báze ovocného džúsu, na ktoré budeme v budúcich rokoch pravdepodobne narážať čím ďalej častejšie.

Srvátkové hydro vaše telo vstrebe mávnutím prútika

Hydrolyzované srvátkové proteíny sú špeciálne vyrobené tak, aby sa do tela vstrebali ešte rýchlejšie oproti ostatným druhom. Deje sa to vďaka procesu enzymatickej hydrolýzy, pri ktorom dochádza doslova k „predtráveniu“ srvátkovej bielkoviny.

Srvátkové hydrolyzáty sa trávia a vstrebávajú rýchlejšie, pre aktívnych a náročných športovcov to môže predstavovať určitú výhodu. Okrem vyššej ceny ale budete musieť urobiť aj určitý ústupok v chuťových nárokoch, keďže zatiaľ čo srvátkové koncentráty chutia výborne, o hydrolyzátoch sa to často povedať úplne nedá.

obrázok z istockphotos.com

Ako si vybrať srvátkový proteín? Rozhoduje viac faktorov

Napríklad cena, chuťové nároky, vaše športové ambície alebo funkcie, ktoré od proteínu očakávate. Inými slovami, nemá zmysel si kupovať hydro vo chvíli, keď začínate cvičiť a zháňate proteín do ranných ovsených vločiek. Ani v autoškole vás najskôr neposadili rovno do Porsche.

Finálny výber je preto, samozrejme, na vás, pomôcť vám môže nasledujúca orientačné tabuľka:

Chcem...

Aký typ srvátkového proteínu?

... proteín na raňajky a na desiatu

KONCENTRÁT

... proteín po behaní

KONCENTRÁT

... proteín po športovom výkone, ale mlieko mi niekedy nevyhovuje

IZOLÁT

... proteín po každodenných náročných tréningoch v posilňovni

HYDRO

... proteín s minimálnym obsahom cukru a tuku

IZOLÁT

... proteín po bežnom cvičení

KONCENTRÁT

Je to všetko, čo potrebujem vedieť?

V jednoduchom svete by to teraz bolo všetko, čo potrebujete vedieť. Našťastie ale žijeme v krásnom a predovšetkým komplexnom svete, kde tých možností môže byť ešte oveľa viac. V praxi teda bežne narazíte na kombinácie rôznych druhov srvátkových proteínov dohromady, rôzne označenia u jednotlivých typov, stretnete sa aj s viaczložkovými proteínmi a ďalšími nástrahami, ktoré vám budú komplikovať život.

Keďže si v dnešnej dobe môžeme nechať vyrobiť doslova čokoľvek, nie je v našich silách popísať všetky konkrétne prípady, na ktoré môžete naraziť. Pokúsime sa aspoň vysvetliť časté a bežne používané rozšírenie klasických srvátkových proteínov.

obrázok z gettyimages.com

5 otázok a odpovedí ohľadom srvátkových proteínov

1. Našiel som kombináciu srvátkového koncentrátu a izolátu dohromady – čo to znamená?

Je to pomerne bežná prax, výrobca môže manipulovať a ladiť podiel bielkovín výrobku a súčasne cenu výsledného proteínu. Na mixe koncentrátu a izolátu nie je nič zlé a príkladom môže byť táto dánska klasika od Bodylabu.

2. Pri kúpe srvátkového hydrolyzátu som narazil na označenie DH5 a DH32 – čo to je?

Označenie DH5 a DH32 značí stupeň hydrolýzy, teda rozsah, v akom bolo enzymatické spracovanie vykonané – čím vyššie číslo, tým viac „predtrávené“ (a teda rýchlejšie stráviteľné) proteínové frakcie.

3. Niektoré srvátkové proteíny sa miešajú s ďalšími typmi proteínov – je to výhodnejšie?

Srvátkové proteíny sa pomerne bežne kombinujú s ďalšími druhmi proteínov, tým vznikajú tzv. viaczložkové proteíny. Tie sú vhodné predovšetkým v rámci desiat či raňajok a skvelým zástupcom je napríklad táto hviezda od Prom-inu.

4. Narazil som v zložení na hydrolyzovaný kolagén – je to správne?

Pre výrobcov je hydrolyzovaný kolagén hotový poklad – nie je drahý a má úplne najvyšší podiel bielkovín zo všetkých bežne používaných proteínov. Z výživového hľadiska to ale nie je žiadna sláva, a preto radšej po tréningu odporúčame čistý srvátkový proteín bez pridania kolagénu.

5. Všimol som si nápis CFM pri srvátkovom koncentráte – je to zle?

Naopak! Označenie CFM vypovedá o tom, aký spôsob filtrácie bol zvolený pre oddelenie bielkovinových frakcií – v tomto prípade ide o mikrofiltráciu skríženým tokom cez keramické filtre, čím sa dosiahne zachovanie vysokej biologickej hodnoty srvátkového proteínu.

Čo si z toho odniesť?

Stratili ste sa v srvátkových proteínoch? Nemajte strach, na bežné používanie vám stačí vedieť len niekoľko základných vecí. Srvátkové proteíny sa vyskytujú v troch základných typoch – srvátkový koncentrát, izolát a hydrolyzát. Koncentrát je zlatý štandard, izolát má nižší podiel cukru a tuku a hydrolyzát je enzymaticky naštiepený, čím je pre telo rýchlejšie stráviteľný.

Ak už si vyberiete konkrétny produkt, skontrolujte, že je zloženie čitateľné a transparentné, a zamerajte sa na celkový obsah bielkovín, ktorý by nikdy nemal byť nižší ako 70 %. Potom už si stačí len vybrať tú správnu príchuť, dlhodobo teraz hviezdi slaný karamel, ale nič nepokazíte ani klasickou a dobre ochutenou čokoládou.

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
3 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________