Tento článok obsahuje dlho neaktualizované oznámenia. Odporúčame vyhľadať článok s novším dátumom publikácie.

Ako najlepšie trénovať: Je lepšie cvičiť doma, vo fitku alebo s trénerom?

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 21. 1. 2022
Ako najlepšie trénovať: Je lepšie cvičiť doma, vo fitku alebo s trénerom?

Že je pohyb nevyhnutnou súčasťou zdravého životného štýlu, by ste mi už zrejme zvládli odriekať aj keby som vás prebudila uprostred noci. Je to totiž skvelý pomocník pri chudnutí, ideálny prostriedok na mentálny reštart a o výhodách pre vaše zdravie ani nehovorím. Keby ste si tieto (nielen) zdravotné benefity ale predsa len chceli pripomenúť, všetko nájdete tu.

Možností, ako sa hýbať, je veľa – každý si tak môže nájsť to, čo mu naozaj vyhovuje. Dnešný článok sa venuje porovnaniu cvičenia doma, vo fitku a posvieti si aj na cvičenie s trénerom.

1. Cvičenie doma

Asi každý si už niekedy vyskúšal nejaký ten domáci workout, obzvlášť keď vezmeme do úvahy uzavretie brán fitiek v posledných dvoch rokoch. Aké má teda domáce cvičenie výhody a nevýhody?

Výhody

1. Pohodlie domova

Jednou z najväčších výhod domáceho cvičenia je jeho pohodlnosť. Nemusíte si baliť oblečenie a nikam chodiť – cesta do fitka, prezliekanie, sprchovanie a cesta späť vám tak nezaberú viac času, než samotné cvičenie. Workout si taktiež môžete dať aj v roztrhaných teplákoch alebo „donosiť“ oblečenie, ktoré už prosíka o vypranie.

2. Cena

Pokiaľ chcete navštevovať fitko (ale napríklad aj bazén, telocvičňu atď.), musíte sa pripraviť na to, že vás to bude niečo stáť. Iste, je to služba ako každá iná, pre niekoho však nemusí byť mesačná permoška v hodnote desiatok eur akceptovateľná a dokonca ho môže od pravidelného pohybu odradiť. Pokiaľ teda nemáte svoju kúzelnú kartičku od zamestnávateľa, domáce cvičenie môže byť pre vás dobrou voľbou.

3. Priestor pre seba

Určite nebudem sama, keď sa vám priznám, že ak vstúpim do gymu, ktorý praská vo švíkoch a nemám v ňom pomaly ani s čím cvičiť, mojím najväčším prianím je sa v tej chvíli otočiť na podpätku a zamieriť domov. Hoci prítomnosť ďalších športovcov môže byť pozitívne a motivujúce, občas je už toho skrátka veľa.

Doma máte oproti tomu priestor len pre seba – nemusíte čakať, kým sa uvoľní požadované náčinie a v pokoji si môžeme odmakať aj také cviky, do ktorých by sa nám pred zrakmi ostatných napríklad úplne nechcelo.

4. Variabilita

Domáce cvičenie môže byť úžasne variabilné – môžete si vybrať HIIT, klasické kardio, tanec, posilňovanie, jogu alebo napríklad beh (iste, beh nie je priamo domáca aktivita, ale vzhľadom na jeho nenáročnosť na financie a vybavenie, ho sem pokojne môžeme zaradiť). A ak nemáte presne daný vlastný program, existuje aj množstvo videí alebo aj hier, s ktorými si môžete dať poriadne do tela. Inšpirovať sa môžete napríklad aj našimi ďalšími článkami:

obrázok z istockphoto.com

Nevýhody

1. Nuda

Vymyslieť, čo vlastne do tréningu zaradiť, nemusí byť vždy jednoduché. Ľahko sa tak môže stať, že ten istý workout budete robiť stále dookola a dookola. Tento systém so sebou skôr alebo neskôr prinesie tréningový stereotyp a nudu. Nepoďakuje sa vám navyše ani vaša postava – telo si totiž na tieto cviky zvykne a vy sa prestanete posúvať ďalej.

Snažte sa preto tréning neustále obmieňať. Striedajte kardio, silovku, jogu a strečing alebo napríklad aj beh. Nové a zaujímavé cviky či celé workouty nájdete aj vo vyššie spomenutých článkoch.

2. Nižšia miera motivácie

Napriek tomu, že cestovanie a vyššia cena verejných športovísk môže byť niekedy otrava, na druhej strane vás dokáže tak nejako nabudiť. „Keď už som sem išiel/a a zaplatil/a, dám do toho predsa všetko“. Doma ale môže byť situácia iná – počas cvičenia vám zazvoní telefón, v rúre sa vám pripaľuje večera a dole pod oknami sa deje toľko zaujímavých vecí… Takýto tréning naozaj za veľa nestojí.

Aj z domáceho cvičenia sa preto snažte urobiť si rutinu. Nenechajte sa rušiť, stanovte si čas, počas ktorého sa budete tréningu venovať a počas tejto doby na ňom buďte plne mentálne prítomní. Odmenou vám bude nielen väčší progres, ale aj dobrý pocit.

3. Vybavenie a cvičebné pomôcky

Kto má doma pár posilňovacích gúm, kettlebell, jednoručky, lavicu na bench, os, závažie a drepovaciu klietku, je celkom za vodou. Takéto „poloprofi“ vybavenie je však otázkou niekoľkých tisíc a nie každý ho má k dispozícii.

Efektívne cvičiť sa samozrejme dá aj s párom činiek, gumami a posilňovacím kolieskom. Pokiaľ však chcete pracovať na rozvoji sily, alebo dosiahnuť naozaj efektívny rast svalov, pri cvičení iba s vlastnou váhou to bude naozaj veľmi zložité. K tomu skrátka budete voľky-nevoľky potrebovať silový tréning a ťažšie váhy.

obrázok z istockphoto.com

2. Fitness centrá a ďalšie verejné športoviská

S rastúcou popularitou silového tréningu sa neustále zvyšuje aj návštevnosť fitiek, a v súvislosti so záujmom o zdravie a zvyšovanie výkonnosti sa záujmu tešia aj mnohé ďalšie športoviská. Ich dôležitosť tak mnohí v minulých rokoch pocítili na vlastnej koži. Ako je to s plusmi a mínusmi tu?

Výhody

1. Vybavenie

Na športovisku nájdete všetko, čo na svoj tréning potrebujete. No vážne, bazén, atletickú dráhu, posilňovacie stroje a vzpieračskú plošinu by ste doma hľadali márne. So správnym vybavením pritom máte skvelo našliapnuté k tomu, aby bol váš workout skutočne efektívny.

2. Komunita

Človek je spoločenský tvor – niekto viac, niekto menej, ale v správnej miere je komunita športujúcich parťákov veľkou oporou. Aj štúdie ukazujú, že cvičenie v skupinách zvyšuje toleranciu voči bolesti a únave a poskytuje aj výhody v oblasti psychického zdravia.

  • Aké výhody vám môže priniesť účasť na skupinových lekciách? Prečítajte si tu

3. Motivácia

O motivácii ste sa mohli dočítať už o pár riadkov vyššie. Ruku na srdce, mimo domova zo seba budete chcieť vždy vydať to najlepšie. Či už ide o kompenzáciu financií, času, alebo jednoducho len zdravú dávku súťaživosti. Aj v oblasti motivácie zohráva rolu prítomnosť ďalších ľudí – celé fitko sa pozerá, takže ten 10. kľuk jednoducho urobíte, aj keby ste ho mali dotlačiť očami.

Nevýhody

1. Vstupné

Nevýhoda finančnej náročnosti bola rozobraná už v sekcii domáceho cvičenia – pokiaľ chcete mať prístup k drahému vybaveniu, treba si za to skrátka zaplatiť.

2. Sociálna interakcia prekračujúca zdravú hranicu

Pokiaľ sa s ostatnými ženiete vpred, je to len dobre. V momente, keď tieto medziľudské vzťahy na športovisku presiahnu zdravú hranicu, však prichádza problém. Do sporu sa môžete dostať napríklad kvôli nedostatku vybavenia, nevhodnému správaniu vás či ostatných alebo naopak aj nadmernému záujmu – je fajn sa pozdraviť a prehodiť pár slov, pokiaľ do vás ale niekto už hodinu hučí a zdržiava vás od cvičenia, príjemné to asi nebude.

obrázok z gettyimages.com

3. Cvičenie s trénerom alebo radšej bez?

Posledným bodom, ktorý dnes rozoberieme, je cvičenie s trénerom. Možno váhate, či do toho ísť, možno ste si tiež povedali, že vás do tejto roly nikdy nikto nedostane. Tak či tak sa ale pozrite, čo vám môže dohľad trénera priniesť a v čom môžu byť naopak nevýhody.

Výhody

1. Odborný dohľad a pomoc

Pohyb je nenahraditeľným pomocníkom na ceste k zdraviu, pokiaľ však budete cvičiť so zlou technikou, môžete si zdravotné komplikácie naopak privodiť. A nehovorím len o tréningu s ťažkými váhami. Tréner vás naučí zvládať základy náročnejších cvikov a v neposlednom rade vám pomôže aj s napravením rôznych odchýlok a disbalancií, ktoré by vám mohli časom začať robiť problémy – a verte mi, každý nejaké má.

2. Rýchlejší rozvoj a zlepšenie schopností

Schopný a kvalifikovaný tréner vám zostaví tréningový plán na mieru, ktorý povedie k splneniu vašich cieľov a zároveň zohľadní vaše silné aj slabé stránky. So správne zvolenou intenzitou, počtom opakovaní a frekvenciou cvičenia sa navyše budete logicky rýchlejšie zlepšovať a výsledky uvidíte podstatne skôr.

3. Podpora a motivácia

Po nejakej dobe pravdepodobne zistíte, že tréner je vlastne stelesnením kouča, fyzioterapeuta a psychoterapeuta (trošku preháňam, samozrejme). Jeho dohľad vás bude motivovať k tvrdej práci a vo chvíľach, keď sa práve nedarí, vás podrží a povzbudí do ďalších výkonov.

Aj z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že keď som v minulosti premýšľala, či s tréningom seknúť, práve môj tréner bol tým, čo ma prinútilo vydržať.

Nevýhody

1. Cenová náročnosť

Trénerstvo je práca na plný úväzok a cvičenie pod vedením trénera teda opäť niečo stojí. Musíte si preto premyslieť, čo všetko ste za túto službu ochotní dať. Pokiaľ sú pre vás ale peniaze hlavnou prekážkou, skúste sa s trénerom dohodnúť – riešením môže byť napríklad nižšia frekvencia osobných tréningov alebo ich zdieľanie – prídete spoločne s parťákom a o konečnú sumu sa podelíte.

2. Overenie trénerovej kvalifikácie a schopností

Ako spoznať, že je tréner skutočne kvalifikovaný a skúsený? Ťažko. Naozajstné hviezdy a makači totiž ľahko zaniknú v radoch samozvaných „odborníkov“. V tomto prípade je najlepšie poznať trénera osobne, alebo sa opýtať nejakých jeho zverencov. Pozor si dajte hlavne v prípade online koučov – vopred si zistite, či vám tréner náhodou neposiela univerzálny plán, ktorý je totožný pre stovky jeho klientov.

  • Ako spoznať, že váš online tréner zrejme nebude tým pravým odborníkom? Prečítajte si tu

obrázok z gettyimages.com

Čo si z toho odniesť?

Keďže má každý človek iné ciele a potreby, aj v prípade cvičenia bude každému vyhovovať niečo iné. Je jasné, že cvičenie doma, vo fitku (a ďalších športoviskách) alebo lekcie s trénerom budú mať svoje plusy aj mínusy. Dobrou správou však je, že si z každého môžete vybrať to, čo práve potrebujete a podľa potreby ich kombinovať – práve všestrannosť a flexibilita je totiž v tréningu taktiež ohromne dôležitá.

Základným predpokladom však je, aby ste mali plán – či už od trénera, alebo svoj. Bezmyšlienkovité cvičenie bez cieľa a logiky vám totiž výsledky neprinesie. A ako si takýto efektívny tréning zostaviť? Dozviete sa tu.

Pridaj sa k 36 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________