9 jednoduchých tipov, ako si správne vybrať jedlo v reštaurácii

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 18. 6. 2021
Uložiť článok
9 jednoduchých tipov, ako si správne vybrať jedlo v reštaurácii
obrázok z pexels.com (Andrea Piacquadio)

Jesť vonku je jednoducho zábava. Je to možnosť, ako ochutnať niečo nové, netradičné, a stretnúť sa s kamarátmi či rodinou. Z hľadiska výživy ale môže mať časté jedenie v reštaurácii súvislosť s priberaním na váhe. Ba čo horšie – v reštaurácii si často (a možno aj nevedome) vyberáte zle, čo môže mať negatívny dopad aj na vaše zdravie. Máte dojem, že vo výbere jedla stále trochu tápate? Dnešný článok vám poradí, ako si vybrať správne tak, aby jedlo bolo v súlade s vašimi cieľmi a nemuseli ste sa tejto milej záležitosti vzdávať.

9 jednoduchých tipov, ako si správne vybrať jedlo

1. Pozrite sa na menu ešte pred tým, než reštauráciu navštívite

Ak idete do nejakého podniku prvýkrát a nepoznáte ponuku, je fajn si ju vopred pozrieť, napr. na webe. Aby ste mali prehľad, čo od reštaurácie čakať a či si vôbec niečo rozumné vyberiete.

Zlé rozhodnutia totiž pravdepodobne urobíte vo chvíli, keď vás bude rušiť spoločnosť vašich blízkych alebo budete hladní a ucítite vôňu, ktorá sa vznáša z kuchyne. Sami určite dobre poznáte príslovie, že hlad má veľké oči. Preto o svojej voľbe popremýšľajte vopred tak, aby bola v súlade s vašimi cieľmi. To vám pomôže neurobiť krok vedľa, ktorý by ste mohli neskôr oľutovať.

2. Pozor na  „zdravé“ tvrdenia v menu

Alternatívne výživové smery naberajú na popularite a jedlá, ktoré sú „paleo“, „bez cukru“ či „bez lepku“ tak nájdete aj v ponuke bežných reštaurácií. Tu si ale neodpustím výkričník. Dvakrát podčiarknutý.

  1. To, že je niečo bez lepku, automaticky neznamená, že je to zdravé. Pizza bez lepku je stále pizza. Možno budete prekvapení, že kalórií má často aj viac ako tá „obyčajná“.
  2. Torta „bez pridaného cukru“ neznamená, že neobsahuje prirodzene vyskytujúce sa cukry. Vo výsledku môže byť taký „zdravý“ výtvor kalorickejší než poctivá šľahačková torta od tety cukrárky na narodeninovej oslave.

Ak si teda také jedlá vyberáte v domnienke, že sú lepšou voľbou a automaticky majú menej kalórií, pri čítaní menu zbystrite a zapojte sedliacky rozum. Nehovoriac o tom, že tieto jedlá sú navyše často drahšie, pretože vstupné suroviny na ich výrobu sú nákladnejšie.

3. „All you can eat“ bufety obchádzajte oblúkom

Ľudia všeobecne veľmi zle odhadujú tú správnu veľkosť porcie. Tá je často menšia, než si myslia. Ak teda budete mať tú česť s bufetom „zjedz, koľko vládzeš“, je dosť pravdepodobné, že bude pre vás ešte ťažšie odhadnúť mieru.

Svoju úlohu zohráva aj staré známe „tak predsa to tu nenechám, keď už som si to zaplatil/a“. Ak ste sa už ale v takejto reštaurácii naozaj ocitli, prihodím dva tipy, ako to zvládnuť:

  1. Spomeňte si na staré dobré pravidlo nutrične vyváženého taniera: jeho polovicu zaplňte zeleninou, zvyšné štvrtiny vyplňte bielkovinami (chudé mäso, ryby, strukoviny, vajcia, mliečne výrobky) a rozumnou prílohou (zemiaky, sladké zemiaky, ryža, cestoviny, pečivo...).

  2. Pomôcť môže aj menší riad. Opticky totiž bude tanier zaplnený, ale porciu zjete menšiu.

obrázok z sassytownhouseliving.com

4. Pri jedle spomaľte a vnímajte ho

Keď práve jete, skúste sa na to naozaj sústrediť. Nehltajte, užívajte si každé sústo, starostlivo žujte a vnímajte rozmanité chute či vône. Pozorujte pocity, ktoré vo vás vzbudzuje. Takzvaný „mindful eating“ je totiž cesta, ako si jedlo skutočne užiť, zároveň ale vnímať signály, ktoré nám telo dáva a predchádzať tak prejedaniu. Podrobný návod, ako začať vedome jesť, nájdete tu: https://Aktin.sk/mindful-eating-5-kroku-jak-zacit-jist-vedome-snadneji-hubnout-a-zbavit-se-emocniho-jedeni

Pridám ešte jeden bonusový tip: ste v reštaurácii s väčšou skupinou ľudí? Objednajte si ako prvý. Vaša voľba bude uvedomelá, naozaj vaša a nebude ovplyvnená rozhodnutím ostatných.

5. Podeľte sa alebo si objednajte polovičnú porciu

Máte chuť na dezert, ale strážite si váhu? Podeľte sa s niekým. Pochutnáte si, ale kalórií zjete o polovicu menej. Nezabúdajte na to, že jedlo si najviac vychutnáte na začiatku. Potom už často jete len zo zotrvačnosti.

Porcie hlavného jedla bývajú v reštauráciách často nezmyselne veľké, preto sa nebojte požiadať o polovičnú porciu, pokiaľ to je možné. A ak nie je? Nehanbite sa a nechajte si zabaliť zvyšok jedla so sebou. To je fajn spôsob, ako udržať kalórie na uzde.

6. Nápoje vyberajte starostlivo

Nikoho zrejme neprekvapím tvrdením, že najlepšou voľbou spomedzi nápojov bude voda. Chcete si ale vyhodiť z kopýtka a zvoliť niečo iné? Buďte opatrní. Sladké džúsy, malinovky a kolové nápoje sú hotovou náložou cukru a teda aj kalórií. Ich nadmerné pitie sa navyše spája so zvýšeným rizikom obezity a cukrovky 2. typu.

Príliš si nepomôžete ani „domácimi“ limonádami. V tomto prípade nás totiž kúzelné slovíčko „domáca“ nespasí a aj tu vás môže obsah cukru nepríjemne prekvapiť.

Ak si chcete dopriať alkohol, buďte opatrní s množstvom a druhom. Dve deci červeného vína majú v závislosti na zostatkovom cukre 150–200 kcal. Ak by ste ale pokorili celú fľašu, množstvo kalórií sa už dosť navýši. Pohár na chuť k jedlu je teda ok, väčšie množstvo nie. Zvlášť opatrní buďte pri miešaní tvrdého alkoholu so sladkými džúsmi, kde kombinácia alkoholu a sladkého pitia znamená vyslovene pohromu. Najviac tolerovateľnou voľbou bude napr. gin s tonicom či vodka so sódou a limetkou. Ako alkohol ovplyvňuje chudnutie, rast svalov a výkonnosť, sa dozviete tu: https://Aktin.sk/alkohol-svaly-a-fitness

obrázok z freepik.com

7. Zamerajte sa na to, ako je jedlo pripravené

Technológia prípravy jedla má veľký vplyv na výslednú kalorickú hodnotu. Dobrou voľbou bude pokrm, ktorý je pripravený na pare, dusením, varením či pečením.

Naopak, zbystriť by ste mali pri názvoch, ako je „vyprážaný“, „chrumkavý“, „gratinovaný“ alebo „pražený“. Všetky tieto zmeny si vyžadujú použitie veľkého množstva tuku, čím sa navyšuje aj výsledné množstvo energie. Pri omáčkach (napr. na pizzu či cestoviny) si vyberte radšej paradajkové alebo zeleninové základy namiesto smotanových či syrových.

8. Požiadajte o dressing či omáčku osobitne

Tučné omáčky a dresingy predstavujú časovanú bombu. Ich základ často tvorí majonéza, čo znamená tuk a ten, ako vieme, predstavuje veľa kalórií navyše, a to aj v malom množstve. Jedným príkladom, ktorý hovorí za všetky, je Caesar šalát, ktorý je síce šalát, ale zato utopený v tučnej zálievke. A ilúzia zdravého jedla je razom fuč.

Ak teda požiadate o zálievku, omáčku alebo dresing zvlášť, môžete dobre regulovať ich množstvo.

9. Zaraďte dostatok zeleniny

Zelenina je skvelý spôsob, ako jedlu dodať objem, potrebné živiny a vlákninu za minimum kalórií. Ako ju ale do pokrmu zakomponovať? Objednajte si ľahký šalát alebo polievku ako predjedlo. Pravdepodobne potom zjete menej počas hlavného chodu. V prípade, že jete iba hlavný chod, o prílohu sa s niekým podeľte a navyše si objednajte šalát.

Čo si z toho odniesť?

Raz za čas je úplne v poriadku ísť na obed s kamarátmi alebo večeru s partnerom bez toho, aby ste stále museli premýšľať o tom, či je jedlo vhodné alebo nie. Ak jete vonku iba sporadicky a takáto udalosť je pre vás skôr výnimočná, netreba nad výberom hlboko dumať.

Majte na pamäti, že oveľa viac záleží na tom, čo robíte stále, než na tom, čo robíte občas. Ak sa väčšinu času držíte zásad racionálneho jedálnička, potom si bez výčitiek doprajte koláčik, burger alebo pizzu. Ak ale v strave stále tápate a tušíte, že v nej máte pravidelné medzery, potom vám ani to, že si v reštaurácii vyberiete nudný šalát bez zálievky, príliš nepomôže.

Ak jete v reštauráciách pravidelne, skúste si vziať naše rady k srdcu a pokrmy si vyberajte s rozumom.

Pridaj sa k 33 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
6 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________