7 tipov ako na zdravý životný štýl pre študentov

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 16. 9. 2021
Uložiť článok
7 tipov ako na zdravý životný štýl pre študentov

Študentský život môže byť niekedy náročný. Nekonečné sedenie pri knihách, nedostatok spánku a pohybu, málo času na jedlo počas dňa a stres, to všetko nám uberá na fyzickom i psychickom zdraví. Aj pre nás, školopovinných, však existuje mnoho tipov a vychytávok, s pomocou ktorých si môžeme zdravý životný štýl udržať aj počas našich študentských rokov.

7 tipov ako zostať počas štúdia zdravý a fit

1. Nezabúdať na raňajky

Študenti musia byť často na nohách od skorého rána a ako lepšie začať deň, než práve výživnými a nutrične vyváženými raňajkami? Hoci vo vzťahu k chudnutiu nemá raňajkovanie nijako zázračný efekt, môže nám pomôcť sa ráno naštartovať, zlepšiť premýšľanie a kognitívne funkcie a obmedziť naše chute na nezdravé a kalorické desiaty alebo zabrániť večernému prejedaniu.

2. Dodržiavať pitný režim

Pri hektických presunoch z prednášky na prednášku sa často môže stať, že úplne zabudneme na pitný režim. Dehydratácia však znižuje sústredenosť a výkonnosť, zhoršuje vylučovanie odpadových látok, reguláciu telesnej teploty a môže viesť aj k bolestiam hlavy, ktoré nás môžu na zvyšok dňa úplne vyradiť z prevádzky. Ďalšie dôvody, prečo je správny pitný režim tak dôležitý, koľko a čoho by sme mali denne vlastne vypiť sa dozviete tu: https://Aktin.sk/konec-polopravd-kolik-vody-denne-musime-vypit

3. Chystať si jedlo so sebou

Študenti sú vďaka nedostatku času na jedlo často nútení využívať ponuky pouličných stánkov, automatov, pekární alebo rôznych fastfoodov, ktoré väčšinou neponúkajú potraviny, ktoré by nášmu organizmu zrovna lahodili. Elegantným, lacným a rýchlym riešením, ako tento problém eliminovať, sú doma pripravené škatuľky, do ktorých si dáte jedlo, ktoré máte radi a vždy budete mať perfektný prehľad o tom, čo práve jete. O ďalších výhodách, ktoré krabičkovanie prinesie sa dočítate tu: https://Aktin.sk/snadnejsi-hubnuti-a-usetrene-penize-co-dalsiho-ziskame-krabickovanim

4. Pri štúdiu si dávať prestávky

Všetci poznáme ten pocit, keď nám horí termín a my máme dojem, že musíme na danom projekte robiť X hodín v kuse. V takýchto situáciách je však naopak potrebné dať si čas od času pauzu. Sústredenosť a pozornosť sa totiž počas štúdia postupne znižujú a po každých 90 minútach práce by sme si preto mali dať 10-15 minútovú pauzu. Krátky odpočinok nám pomôže k naozaj efektívnemu premýšľaniu a nie iba tupému pozeraniu na obrazovku alebo do učebnice.

5. Hýbať sa

Pravidelná fyzická aktivita je nevyhnutnou súčasťou zdravého životného štýlu a poskytuje nám rad výhod. Zlepšuje našu fyzickú kondíciu, upevňuje zdravie, umožňuje nám uvoľniť sa a prísť na iné myšlienky a mimo to nám tiež pomáha efektívnejšie myslieť. Pohyb sa neobmedzuje na hodinku denne strávenú v posilňovni alebo na beh. Okrem tréningov ako takých by sme sa preto mali vždy snažiť o čo najviac prirodzeného pohybu (chôdza, schody, upratovanie ...). Týždenne by sme sa mali pohybu  nízkej intenzity venovať aspoň 150 minút, v prípade intenzívneho tréningu je to minimálne 75 minút. Viac o tom, ako pohybom podporiť funkciu svojho mozgu sa dozviete tu: https://Aktin.sk/chcete-zvladnout-zkousky-a-dulezitou-praci-hybejte-se

6. Dostatočne spať

Zdravý životný štýl by nemohol existovať bez kvalitného spánku, ktorý však, my študenti, veľmi často odsúvame na vedľajšiu koľaj. Len ak sa dostatočne vyspíme, budeme schopní sa poriadne sústrediť, byť produktívni, zvládať každodenné úlohy a navyše si chrániť svoje fyzické i duševné zdravie. Je preto načase si dôležitosť spánku konečne uvedomiť a dôsledne mu venovať 7-9 hodín, ktoré sa pre väčšinu populácie javia ako jeho optimálna dĺžka. Aké ďalšie riziká sa s nedostatkom spánku spájajú sa dočítate tu: https://Aktin.sk/nedostatek-spanku-zvysuje-stres-chut-k-jidlu-a-zpomaluje-svalovy-rust

7. Nemať na seba prehnané požiadavky

Byť študentom je jednoducho náročné. Účasť na prednáškach, práca na priebežných projektoch, tvorba záverečnej práce a nedajbože, keby sme si k tomu chceli aj privyrobiť, alebo mať nejaký súkromný život. Pri plánovaní treba preto zostávať nohami na zemi a nemať na seba prehnané nároky. Iste, čas od času je potrebné zaťať zuby a zabrať, následne však musíme zodpovedajúci čas venovať aj zábave, odpočinku a medziľudským vzťahom.

Ani Rím totiž nepostavili za deň a ak na seba budeme dlhodobo kopiť požiadavky, ktoré nie sú ani pri najväčšej vôli realizovateľné, môžeme si byť istí, že takýto prístup povedie minimálne k rapídnemu poklesu našej motivácie a efektivity, v horšom prípade aj k nervovému zrúteniu.

Čo si z toho odniesť?

Byť študentom môže byť niekedy pekná fuška a priznajme si, že sedenie na prednáškach, hodiny strávené pri knihách, nedostatok spánku a pohybu a minimum času na jedlo sa so zdravým životným štýlom zrovna nezlučujú. Našťastie však existuje mnoho vychytávok ako si v tomto náročnom období udržať fyzické i psychické zdravie.

Ráno sa preto snažme nevynechávať raňajky, ktoré nás nakopnú a pripravia nás na nový deň. Zabúdať by sme nemali ani na pitný režim a v rámci zdravého a nutrične vyváženého stravovania si jedlo nachystajte radšej so sebou do krabičiek. Pri štúdiu pravidelne zaraďujte prestávky a hýbte sa ako len je to možné. Veľmi dôležitým faktorom je tiež spánok, ktorému by sme mali dôsledne venovať aspoň 7-9 hodín. Na záver, je potrebné myslieť aj na svoje duševné zdravie, nemať na seba prehnané nároky a urobiť si čas aj na oddych, zábavu a spoločenské vzťahy.

Pridaj sa k 32 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
6 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________