7 najčastejších bežeckých výhovoriek: ako ich prekonať?

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 10. 5. 2021
Uložiť článok
7 najčastejších bežeckých výhovoriek: ako ich prekonať?

Niekedy sa nemôžeme dočkať, kedy konečne dorazíme domov zo školy/práce, nasadíme slúchadlá, zaviažeme topánky a vybehneme von. Každý bežec (i nebežec) sa však musí vyrovnať aj s dňami, keď by si namiesto tréningu najradšej vyložil nohy. V dnešnom článku sa pozrieme na 7 najčastejších bežeckých výhovoriek a na to, ako ich prekonať.

7 najčastejších bežeckých výhovoriek a tipy ako sa s nimi vyrovnať

1. Nemám čas

Zrejme všetci sme už niekedy niečo odložili pre nedostatok času. Škola, práca, starosť o domácnosť, deti, sociálny život... to všetko si v menšej či väčšej miere vyžaduje náš čas a občas sa naozaj môže stať, že nám povinnosti prerastú cez hlavu. Vo väčšine týchto prípadov to však nebýva také horúce a čas na beh pre nás jednoducho nie je prioritou.

Čo s tým?

Beh je šport, ktorý dokonale kombinuje fyzickú aktivitu a pobyt na čerstvom vzduchu. Oba tieto body hrajú dôležitú úlohu v stave nášho zdravia – keď si teda obúvame tenisky a chystáme sa vyraziť do terénu, neberme to ako stratu času. Robíme to pre seba.

Čas na beh si preto nájdime aj vo chvíľach, keď máme dojem, že nič nestíhame – vonku si vyčistíme hlavu, budeme produktívnejší a vo finále potom urobíme viac práce, než keby sme namiesto hodinky strávenej vonku sedeli pri notebooku.

2. Som príliš unavený

Niekedy sa človeku skrátka nechce. Povinnosti každodenného života nám uberajú na energii a naším najväčším prianím tak často môže byť popoludnie strávené na gauči s kávou v ruke. Má v takom prípade cenu sa vôbec o niečo snažiť?

Čo s tým?

Ak cítime, že sme skutočne vyčerpaní a potrebujeme odpočinok, je v poriadku počúvať svoje telo. Pomyselná únava je však často spôsobená dlhým sedením, pozeraním sa do monitora alebo učebníc a naším zlým vnútorným rozpoložením – je teda skôr psychická než fyzická.

A práve na psychické neduhy je beh ideálnym liekom. Rozprúdi nám krv, zdvihne hladinu endorfínov a môžeme zobrať jed na to, že po dobehnutí sa budeme cítiť o 100 % lepšie.

obrázok z istockphoto.com

3. Vonku je zlé počasie

Ak nežijeme na mieste s ideálnou klímou, budeme sa, bohužiaľ, musieť z času na čas vyrovnať so zhoršenými bežeckými podmienkami. Niekedy to dokáže poriadne potrápiť, ale priznajme si, vlažný jarný dáždik môže byť aj učineným životabudičom.

Čo s tým?

Iste už ste niekedy počuli tvrdenie, že „neexistuje zlé počasie, len zle oblečený bežec“. Akokoľvek posmešné sa to však môže zdať, niečo na tom bude. Správne oblečenie a vybavenie je základom každého výbehu, či už vonku svieti slnko, mrholí, alebo dokonca sneží.

Ak sa v priebehu našej trate dramaticky zhorší počasie, nezabudnime sa čo najskôr po dobehnutí prezliecť do suchého a teplého oblečenia, počas horúcich dní sa vybav tričkom dobre odvádzajúcim pot a takisto fľašou s tekutinami.

4. Behanie je nuda

Monotónny beh je pre niekoho skvelou príležitosťou prečistiť si myšlienky, niektorým sa však môže takýto spôsob pohybu zdať nudný. Patríte do druhej skupiny? Aj na toto máme riešenie.

Čo s tým?

Beh je úžasne všestranný šport a vytrvalostný typ tréningu je len jednou z mnohých možností. Ak sa doň rozhodneme zaradiť pár intervalov, schodov, klikov alebo drepov, na nudu nám v tej chvíli neostane čas, ani dych. Vyššia intenzita pohybu nám navyše okrem kardiorespiračnej zdatnosti pomôže budovať aj svaly – podrobný návod je uvedený v našom ďalšom článku.

A ak nás intenzívnejší spôsob behu neláka, skúsme si vytuniť hudobný playlist, počúvať pri športe podcasty alebo napríklad len z času na čas zmeniť trasu – možno tak objavíme miesta, o ktoré by sme inak len ťažko zavadili.

5. Nemám motiváciu

Obdobie poklesu motivácie občas postihne každého. Možno sme práve dosiahli svoj pôvodný cieľ a nevieme, kam sa ďalej posunúť. Možno máme naopak pocit, že naša snaha nikam nevedie. Možno nám v čase pandémie aj chýbajú preteky, ktoré nás inak motivovali k tréningu. Nech je to tak alebo onak, dôležité je v tréningu zotrvať.

Čo s tým?

Ciest k nájdeniu stratenej motivácie môže byť mnoho. Niekoho nakopne zdieľanie tréningových výsledkov v aplikácii či bežeckej komunite, niekto by sa zase rád posunul na vyššiu úroveň. Tu našťastie vieme pomôcť – náš článok poradí, ako sa zlepšiť v behaní.

V dnešnej dobe navyše existuje aj veľa virtuálnych pretekov a podujatí, v ktorých si trasu odbehneme vo svojom okolí a výsledky následne nahráme na web. Okrem dobrého pocitu a lepšieho zdravia tak môžeme získať aj účastnícke medaily a ďalšie ceny.

obrázok z istockphoto.com

6. Mám strach začať

Nové a neznáme veci so sebou často prinášajú určitú mieru neistoty a výnimkou samozrejme nie je ani beh. Pocity nervozity alebo strachu sú preto v tomto prípade úplne normálne, ako si napokon môžeme prečítať v našom ďalšom článku.

Dôležité je uvedomiť si, že každý bežec raz nejako začínal a práve ten prvý krok býva vo väčšine prípadov tým úplne najťažším.

Čo s tým?

Najlepšie, čo pre seba môžeme v tomto prípade urobiť, je hodiť strach za hlavu, obuť topánky a jednoducho vyraziť. Aj keď možno nebeháme najrýchlejšie, stále robíme niečo, čo je výhodné pre naše zdravie a posúva nás ďalej v našich možnostiach. 99,9 % ďalších bežcov a športovcov, ktorých na trase stretneme, sa navyše maximálne sústredí hlavne na seba a svoje výkony, takže sa nemusíme báť, že by nám azda niekto venoval prílišnú pozornosť.

Na prvýkrát zvoľme pohodlné oblečenie, v ktorom sa cítime dobre alebo na trať vyrazme v sprievode „parťáka“. Dôležité je tiež začať pozvoľna, aby sme sa neodpálili hneď prvým tréningom. Podrobný návod, ako s behom začať úplne od začiatku, ponúka náš ďalší článok.

7. Napriek tomu nechudnem

Redukcia telesnej hmotnosti je veľmi častým dôvodom vyhľadávania aeróbnych aktivít, ako je napr. práve beh. Ako už ale isto všetci vieme, zdravé a udržateľné chudnutie je pomalý proces, ktorý je založený na energetickom deficite. Aj v tomto prípade je teda potrebné dbať na náš životný štýl ako taký a od samotného behu nemôžeme očakávať okamžité a zázračné výsledky.

Čo s tým?

Fyzická aktivita nám na našej ceste za lepším telom dáva jedinečnú príležitosť, ako navýšiť energetický výdaj a nemusieť sa tak príliš obmedzovať v jedle. Ak však bude náš energetický príjem stále prevažovať, neschudneme nič.

Hoci je teda pravidelný pohyb nesmierne dôležitý, pri redukcii hmotnosti si musíme postrážiť aj ďalšie body, ako je práve primeraný príjem stravy a tekutín alebo kvalitný spánok. Jedine správne nastavený režim nám totiž zaistí ako udržateľné výsledky, tak aj dostatok síl na zlepšovanie bežeckých výkonov.

  • Ako si spočítať kalorický deficit a ľahšie chudnúť nájdeme tu.

Čo si z toho odniesť?

Hoci je beh úžasne všestranný a efektívny šport, dokopať sa k tréningu môže byť niekedy oriešok. Stále by sme však mali pamätať, že naše zdravie by pre nás malo byť prioritou, a že v prípade únavy a mrzutosti nám beh vždy dodá energiu do žíl a že žiadne počasie nie je také zlé, aby sa v ňom nedal odbehnúť kvalitný tréning.

Skúsme sa aj v dnešnej dobe motivovať napr. virtuálnymi závodmi, zdieľajme svoje výsledky s ostatnými a naplánujme si svoje tréningy tak, aby pre nás stále boli niečím novým a zábavným. Strach nemusíme mať ani v prípade, ak sme úplní začiatočníci, a ak sa snažíme o redukciu hmotnosti, nezabúdajme, že spoločne s pohybom musíme myslieť aj na ďalšie oblasti životného štýlu, ako je výživa, pitný režim alebo kvalitný spánok.

Pridaj sa k 33 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
1 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________