5 věcí, které vás naučí počítání kalorií a nesouvisí jen s hubnutím

Erika Zajacová
Erika Zajacová 27. 11. 2020
Uložiť článok
5 věcí, které vás naučí počítání kalorií a nesouvisí jen s hubnutím

Počítanie kalórií v posledných rokoch zažíva jazdu ako na horskej dráhe. Jeho popularita postupne stúpala s rastúcim počtom fanúšikov tzv. IIFYM stravovania. V posledných rokoch sa však objavuje stále viac a viac ľudí, ktorí hovoria, ako im počítanie kalórií pokazilo vzťah k jedlu a je cestou akurát tak k poruchám príjmu potravy. Kde je pravda?

Môže za problémy s jedlom skutočne počítanie kalórií?

Počítanie kalórií ako také nie je „dobré“ alebo „zlé“. Je to nástroj, ktorý nám umožňuje mať prehľad o tom, koľko a akých makroživín obsahuje náš jedálniček. S určitou nadsázkou môžeme povedať, že je to „dobrý sluha, ale zlý pán“.

Dnes skutočne existujú práce, ktoré spájajú počítanie kalórií s častejším výskytom narušených stravovacích návykov alebo porúch príjmu potravy. Zaujímavé by však bolo pozrieť sa nielen na to, či účastníci počítajú kalórie, ale ako majú nastavené napríklad jednotlivé makroživiny, či je ich kalorický príjem dostatočný a ďalšie faktory, ktoré môžu viesť k rozvinutiu patologického správania.

Z roku 2017 pochádza výskum, ktorý sledoval využívanie počítania kalórií a fitness aplikácií a ich spojenie so vzorcami správania, ktoré môžu naznačovať výskyt porúch príjmu potravy. Niekoho to možno prekvapí, niekoho nie – no sledovanie spálených kalórií (napríklad pomocou fitness hodiniek) bolo oveľa častejšie spojené so správaním vyskytujúcim sa pri poruchách príjmu potravy v porovnaní so samotným zapisovaním zjedených kalórií (Simpson a Mazzeo, 2017).

A tu sa opäť dostávame k podstate skutočne zdravého životného štýlu: jedlo – a najmä cvičenie – sú oveľa viac, než len záležitosť kalórií. Na druhej strane, ak sa niekto snaží dlho neúspešne schudnúť, no kalórie si nikdy nepočítal, je veľký predpoklad, že tých pár týždňov dyskomfortu v podobe váženia jedla mu dá viac, než ten najlepšie napísaný jedálniček na mieru.

obrázek z wereable.com

Čo vás môže počítanie kalórií naučiť?

1. Získate lepší odhad porcií

Nie je nič výnimočné, že sa ľudia boja zjesť po večeri banán, no neváhajú si k filmu naliať pohár vína a ujedať syrové jednohubky. Nie je porcia ako porcia a nie je makroživina ako makroživina. My ľudia sme rôzni. Líšime sa napríklad v:

  • stavbe tela (hmotnosť, výška)

  • pomere svalov a tuku

  • úrovni fyzickej aktivity počas dňa

  • charaktere tréningu

  • veku

  • našich cieľoch (chudnutie, udržiavanie, naberanie...)

Toto všetko určuje, koľko energie budeme denne potrebovať. Bežná porcia obedu môže byť rozdielna aj pre dve ženy, ktoré majú rovnakú výšku aj hmotnosť. Ak má jedna z nich sedavú prácu a voľný čas trávi doma čítaním, no druhá trénuje na polmaratón – nemusíte byť matematikom, aby ste odhadli, ktorá bude potrebovať viac energie.

Možno vďaka počítaniu kalórií zistíte, že oriešky, ktoré máte v práci stále poruke a nenápadne ich zobkáte, majú toľko kalórií, koľko má obed, ktorý si pracne nosíte z domu. Ale ani to krabičkovanie na vás nefunguje?! A tu sa dostávame k ďalšiemu bodu.

2. Uvedomíte si, že aj zdravé veci majú kalórie

Orechové maslá, avokádovo-vajíčkové toasty, čokoládou naložená ovsená kaša alebo ultra-zdravý raw cheesecake – to všetko sú jedlá, ktoré vášmu telu dodajú kvalitné živiny, no spolu s nimi aj kvantum kalórií, s ktorými treba počítať.

A jedno je isté: vaše telo s nimi počíta bez ohľadu na to, či to robíte vedome aj vy v kalorických tabuľkách.

3. Prestanete sa báť sladkostí a junkfoodu

Vďaka sledovaniu vášho kalorického príjmu uvidíte čierne na bielom, že súčasťou vyváženého zdravého jedálnička môže byť aj sladkosť či občasný junk food. Možno ste už počuli, že z jednej uhorky neschudnete, rovnako ako z jednej pizze nepriberiete.

Na druhej strane, vďaka lepšiemu prehľadu o množstve skonzumovaných kalórií vám koncept cheat day alebo cheat meal možno začne pripadať pritiahnutý za vlasy – minimálne pre bežný život. A nebudete veľmi ďaleko od pravdy...

4. Zistíte, že pri poriadnom tréningu si môžete dopriať prekvapivo veľa jedla

Tento bod sa možno bude týkať viac ženskej populácie. Ak ste doteraz nepočítali prijaté kalórie, no pravidelne športujete a darí sa vám udržiavať si stálu hmotnosť, možno budete po nahodení čísel do aplikácie príjemne prekvapená.

Nie je totiž výnimkou, že udržiavací príjem žien môže byť úplne pokojne viac než 2000 kcal. Opäť – závisí to od mnohých faktorov, no paušálne sa báť jedla a snažiť sa dodržiavať zbytočné reštrikcie v stravovaní sú jedine cestou do pekla – a do kruhu večného chudnutia a priberania.

obrázek z istockphoto.com

5. Naučíte sa čítať etikety výrobkov

Z pohľadu energie možno môžeme povedať, že „kalória je kalória“, no zďaleka to neplatí, ak sa pozrieme na množstvo obsiahnutých živín. Nemusíte byť špičkový dietológ, aby ste vedeli, že jesť celé dni iba čokoládu alebo junk food nebude pre vaše telo vstupenkou do sveta zdravia.

Dostatok bielkovín a vlákniny, nenasýtené tuky a čo najmenej pridaného cukru – to sú veci, na ktoré sa pri čítaní etikiet oplatí zamerať. Ak to vhodne doplníte potravinami „bez obalu“ – ovocie, zelenina, čerstvé mäso a ryby – môžete si gratulovať.

Musí si každý počítať kalórie?

Netvrdíme, že si každý musí počítať kalórie – dokonca existujú aj určité osobnostné črty, ktoré predstavujú zvýšené riziko rozvinutia patologického správania v súvislosti s jedlom (napríklad perfekcionizmus, nutkanie mať všetko pod kontrolou…). 

No ak máte pocit, že aj po prečítaní XY článkov či kníh o výžive stále tápete v tom, ako úspešne a natrvalo schudnúť, či naopak, máte problém pribrať svalovú hmotu, počítanie kalórií môže byť skvelý odrazový mostík k dosiahnutiu vášho cieľa.

Zhrnuté a podčiarknuté? Počítaním kalórií získate:

  • lepší prehľad o tom, koľko a čoho bežne jedávate

  • reálnejší a objektívnejší pohľad na vlastné stravovacie návyky

  • vedomosti o tom, čo si všímať na obaloch potravín (napríklad množstvo nasýtených tukov, cukru či vlákniny)

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
5 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________