5 nenápadných zmien v jedálničku, ktoré ti pomôžu schudnúť

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 14. 5. 2021
Uložiť článok
5 nenápadných zmien v jedálničku, ktoré ti pomôžu schudnúť

Recept na chudnutie a perfektnú štíhlu postavu? To dnes nie je žiadne tajomstvo. Stačí sa pravidelne hýbať, jesť veľa ovocia a zeleniny, neprejedať sa a obmedziť príjem sladkých limonád a alkoholu. Teória je jasná, s praxou je to už ťažšie. Stále sme totiž iba ľudia, ktorí by síce radi chudli, ale súčasne by tiež radi robili všetky tie malé radosti života, ktoré s chudnutím úplne nekorešpondujú.

V tomto článku tí ukážeme 5 jednoduchých a nenásilných tipov, ako môžeš svoje chudnutie podporiť bez toho, aby ti bralo radosť a potešenie zo života.

5 tipov, ako podporiť chudnutie

1. Dopraj si počas dňa 1 porciu ovocia

Tipy na chudnutie spočívajúce v uberaní potravín vie vymyslieť každý. My to skúsime opačne – poradíme ti, ako niečo do jedálnička pridať a tým podporiť chudnutie. To pridávanie spočíva v porcii tvojho obľúbeného ovocia a má aj svoj dôvod. Ovocie (najmä jablká alebo pomaranče) má totiž vynikajúce sýtiace vlastnosti, takže zaženie hlad, ale súčasne nepridá príliš veľa kalórií.

Nakrájaj si do práce šťavnaté jablko, zrelý pomaranč alebo napríklad hrušku od suseda zo záhrady. Celkom pravdepodobne vďaka tomu zješ menej kalórií v ďalších jedlách, ktoré ťa počas dňa čakajú.

2. Každé hlavné jedlo doplň porciou zeleniny

Jeden skúsený tréner mi prednedávnom povedal: „K štíhlej postave sa musíš prejesť.“ Niečo na tom naozaj je a pre zeleninu to platí dvojnásobne. Zelenina má totiž minimum kalórií, ale súčasne telu dodá neskutočne veľa dôležitých látok, vrátane nenahraditeľných vitamínov a minerálnych látok. Ako bonus si môžeš započítať aj vlákninu, ktorá ťa po jedle pomôže zasýtiť.

Skús si v hlave nastaviť také pravidlo, ktoré ťa donúti každý obed a večeru doplniť porciou zeleniny. Nemusí to byť obrovský zeleninový šalát náročný na prípravu, na začiatok skús aspoň nakrájanú papriku, niekoľko cherry paradajok alebo napríklad rukolu.

Podľa Spoločnosti pre výživu by si každý deň mal/a zjesť asi 400 g zeleniny, čo zodpovedá asi 2  4 kusom. To síce znie ako celkom veľká porcia, ale keď si to rozdelíš do celého dňa, zas tak veľa to nie je. A ak naozaj nemáš nápady, ako zeleninu prepašovať do svojho jedálnička, máme pre teba ďalší článok, kde zistíš, že to vlastne nie je nič zložité.

obrázok z istockphotos.com

3. Ochutené minerálky vymeň za nesladené vody

Ak patríš k tým, ktorí už dávno zabudli na to, že nejaké ochutené minerálky existujú, pokojne tento bod bez milosti preskoč. Keďže ale mnoho ľudí nezabudlo, stále stojí za zopakovanie. Ochutené minerálne vody sú úplne zbytočnou cestou, ako do tela napchať veľké množstvo cukru bez akejkoľvek sýtiacej schopnosti. Jedna veľká fľaša s objemom 1,5 l v sebe ukrýva asi 60 g cukru (15 kociek).

Stavať pitný režim na sladkých minerálkach či presladených malinovkách nie je z pohľadu zdravého životného štýlu úplne ideálne. A už vôbec to nie je správny prístup, keď chceš chudnúť. Skús klasické neochutené minerálky alebo sa zameraj na kohútikovú či filtrovanú vodu.

Ak s čistou neochutenou vodou stále bojuješ, môžeš si ju ozvláštniť bylinkami alebo ovocnými šťavami. Pozor daj len na celodenné pitie vody s citrónom, čo môže mať negatívny vplyv na zubnú sklovinu.

  • Chceš vedieť, v akých ďalších potravinách môžeš naraziť na tony skrytého cukru? Mrkni na náš nedávny článok

4. Skráť pauzy medzi jedlami na menej ako 5 hodín

Nebudeme ti hovoriť, či máš jesť 4, 5 alebo napríklad 8 jedál denne – to samozrejme závisí od teba, od tvojho denného a pracovného režimu a tiež jednoducho od toho, ako ti to vyhovuje. Viac si môžeš prečítať aj v našom ďalšom článku, ktorý sa frekvencii stravovania pri chudnutí venuje detailnejšie.

Snaž sa ale vyhýbať dlhým pauzám, kde jedlo zanedbávaš a vynechávaš päť a viac hodín. Potom na teba totiž príde taký hlad, že nebude úplne ľahké sa z neho vymaniť bez toho, aby by si zavadil/a o čokoládové dobroty a ďalšie vysoko kalorické neresti, pri ktorých to často nezostane len pri jednej obvyklej porcii.

Počas noci je to samozrejme výnimka, tu je dlhšia pauza na mieste. Rovnako, ak dodržiavaš nejakú formu prerušovaných pôstov pravidelne na každodennej báze, môžeš si dlhšie pauzy dovoliť. Ak sa prerušované pôsty zapáčili aj tebe, môžeš si o nich viac prečítať v našom ďalšom článku, ktorý sa im venuje viac dopodrobna.

obrázok z gettyimages.com

5. Pri mliečnych výrobkoch šetri s tukom

Ak patríš medzi milovníkov mlieka a mliečnych výrobkov, tak možno práve tu nájdeš spôsob, ako ušetriť veľa kalórií počas dňa.

  • Ak namiesto vysokopercentnej smotany použiješ na prípravu jedla smotanu na varenie, ušetríš pomerne veľké množstvo tuku. Tá vysokopercentná totiž obsahuje asi 30 – 35 g tuku na 100 g, zatiaľ čo v smotane na varenie nájdeš len asi 12 g tuku na 100 g.

  • Ak si ulietavaš na klasických tvrdých syroch, rozmysli si, či siahneš po variante 48 % t.v.s. alebo tom 30 %. Na 100 g syra je rozdiel asi 10 g tuku, čo rozhodne stojí za zváženie.

Ďalšou možnosťou je zostať pri „poctivých“ variantoch, ale držať sa v celkovej spotrebe a príliš to s nimi nepreháňať. V konečnom dôsledku je to, samozrejme, na tebe, ale je dobré vedieť, že práve pri mliečnych výrobkoch máš v tukoch veľkú rezervu, odkiaľ môžeš kalórie jednoducho uberať.

  • Zaujímajú ťa aj ďalšie rozdiely medzi nízkotučnými a plnotučnými mliečnymi výrobkami? Prečítať si o nich môžeš v našom ďalšom článku!

Čo si z toho odniesť?

Udržateľné chudnutie nemusí byť len o tom robiť všetko správne a so strojovou disciplínou. Pre mnohých z nás je to skôr o tom nájsť ten správny balans medzi tým, čo nám prináša do života radosť, a tým, čo je pri chudnutí vyložene nevhodné. Schudnúť vďaka diétam a celodennému hladu vie každý, kto v sebe nesie aspoň trochu silnejšiu vôľu. Vyskúšaj to tento rok tak, aby ťa chudnutie nijako zvlášť neobmedzovalo a súčasne bolo dlhodobo udržateľné.

Zameraj sa na dostatok ovocia a zeleniny, Nehladuj počas dňa a pi dosť tekutín. Pre dostatočný pitný režim preferuj neochutenú vodu alebo nesladené čaje. A keď príde reč na mliečne výrobky, snaž sa obmedzovať tie najtučnejšie varianty – vyskytuje sa v nich totiž celkom dosť tuku, z ktorých kalórie naskáču raz dva.

Pridaj sa k 32 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
4 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________