10 varovných signálov, že telo dlhodobo podvyživujeme. Na čo si dať pozor?

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 14. 12. 2021
Uložiť článok
10 varovných signálov, že telo dlhodobo podvyživujeme. Na čo si dať pozor?

Jedlo je nevyhnutnou súčasťou života – prináša potešenie, sociálne väzby, ale hlavne poskytuje telu cenné živiny, bez ktorých by ľudský organizmus nebol schopný prežiť. Hoci sa v posledných rokoch vo svete rieši skôr problém obezity a nadbytočného energetického príjmu, aj podvýživa predstavuje významné zdravotné riziko.

Na sociálnych sieťach a v spoločnosti totiž stále pretrváva trend „štíhlosti a nutnej dokonalosti“, ktorý veľa jedincov ženie do začarovaného kruhu narušených stravovacích návykov a nízkeho príjmu energie. Namiesto zdravej štíhlosti však svoje telo často vystavujú rizikám. Akým? Na to sa pozrieme v dnešnom článku.

Podvýživa nemusí vždy súvisieť s nedostatkom potravy alebo chorôb

Podvýživa môže byť spôsobená buď nedostatočným príjmom živín, alebo môže nastať aj v prípade, že telo nemôže tieto živiny dobre využiť (napr. pri poruche tráviaceho traktu). Často môže byť dôsledkom množstva ochorení, či už postihujúcich funkciu organizmu, alebo psychický stav – napr. pri poruchách príjmu potravy. Pokročilá podvýživa potom môže v niektorých prípadoch, bohužiaľ, vyústiť až do zlyhania telesných funkcií a smrť.

V mnohých prípadoch však nemusí mať podvýživa klinický základ. Niekedy skrátka zle odhadnete svoj výdaj energie a neprispôsobíte tomu svoj jedálniček. U športovcov je to, bohužiaľ, častejšie, než by sa mohlo zdať – tento stav potom označujeme ako relatívnu energetickú nedostatočnosť (RED-S). Pokiaľ vás táto téma zaujíma bližšie, prečítajte si náš ďalší článok, kde sa problematike RED-S venujeme podrobne.

10 varovných signálov, že telo dlhodobo podvyživujeme. Na čo si dať pozor?

Ako telo na dlhodobú podvýživu reaguje?

1. Strata hmotnosti a svalovej hmoty

Je logické, že s nedostatočným príjmom stravy bude ručička váhy klesať, z takéhoto schudnutia však sa však nemáte prečo radovať. Prvé, čo sa stratí, bude totiž svalová hmota – a tú nepotrebujete len z estetického hľadiska, je nevyhnutná aj pre pohyb alebo samotné dýchanie.

V dôsledku šetrenia energie dochádza pri dlhodobo nízkom príjme energie aj k spomaleniu pokojového metabolizmu, ktorého pokles je dôležitým faktorom v oblasti diagnostiky stavu nedostatočnej výživy.

  • Ako schudnúť tuk a udržať si svalovú hmotu? To sme rozoberali v článku tu.
  • Aká je ideálna rýchlosť chudnutia a existujú rozdiely medzi mužmi a ženami? Prečítajte si tu.

2. Únava

Kvalita a pestrosť vášho jedálnička a predovšetkým dostatočné množstvo energie sa podpisuje aj na produktivite a schopnosti normálne „fungovať“. Pokiaľ sa denne s príjmom stravy pohybujete sotva na hrane bazálneho metabolizmu, nemôžete sa čudovať, že to vaše telo nezvláda.

Vplyv môže mať aj nedostatočná hydratácia – už pri strate 1 % tekutín sa totiž zhoršuje schopnosť sústredenia a koordinácie. Koľko a čoho by ste mali denne vypiť? Pozrite sa na náš ďalší článok.

3. Tráviace problémy

Nepravidelné stravovanie môže viesť k nedostatočnému alebo naopak nadmernému príjmu vlákniny, z ktorého potom pramenia problémy ako nadúvanie alebo zápcha. Pokiaľ navyše dlhodobo prijímate naozaj veľmi nízke množstvo potravy, môže dôjsť dokonca až k postupnému spomaleniu vyprázdňovania žalúdka a atrofii (t. j. oslabeniu) svalov tráviaceho traktu.

  • Ako mať stolicu pravidelnú ako cestovný poriadok v Tokiu? Poradí vám náš ďalší článok

4. Narušenie reprodukčných funkcií a zdravia kostí

Aktuálny príjem energie vysiela do vášho mozgu signály ovplyvňujúce procesy reprodukcie. Ak bude táto energia príliš nízka, dôjde k ich potlačeniu – vaše telo totiž prijatú energiu smeruje v prvom rade k procesom, ktoré vás udržujú pri živote. U žien to môže znamenať závažné poruchy menštruačného cyklu, u mužov pokles hladiny testosterónu. Zatiaľ čo u ženského pohlavia je tento problém často viditeľný, u mužov môže zostať na dlhý čas nespozorovaný.

  • Podrobné informácie ohľadom straty menštruácie pri nízkom príjme energie nájdete v našom ďalšom článku

Nedostatočná výživa má negatívny vplyv aj na zdravie kostí – znižuje ich hustotu, schopnosť tvorby nového kostného tkaniva a tým zvyšuje riziko zlomenín a ďalších zranení.

5. Vypadávanie vlasov, lámanie nechtov

Na základe štúdií dnes už s istotou vieme, že podvýživa a drastické diéty môžu byť príčinou vypadávania vlasov. Vyvážený jedálniček je totiž kľúčový pre zdravie celého organizmu, podpisuje sa teda aj na stave vlasov, nechtov a kože.

A prečo k tomu vlastne dochádza? Na vine nie je len nedostatok vitamínov a minerálnych látok, rolu zohráva aj celkový príjem energie a bielkovín. Ako bolo už spomenuté vyššie, pri príliš nízkom príjme bude zdravie vlasov, nechtov a ďalších tkanív odsunuté na druhú koľaj.

  • Ako zamedziť vypadávaniu vlasov v diéte a aké minerálne látky sú pre ich zdravie kľúčové? Dozviete sa tu

obrázok z gettyimages.com

6. Oslabený imunitný systém

Imunitný systém je ovplyvnený mnohými faktormi – celkovým životným štýlom, množstvom pohybu, kvalitou spánku a v neposlednom rade aj výživou. Vašu obranyschopnosť pritom podporujú nielen vitamíny, minerálne látky a esenciálne mastné kyseliny, dôležitú úlohu zohráva aj stav črevného mikrobiómu. A teraz ruku na srdce, pri podvýžive budú oba tieto faktory pravdepodobne významne pokrivkávať.

Navyše sa tiež preukázalo, že aj samotná kalorická reštrikcia vedie k narušeniu funkcie T-lymfocytov i B-lymfocytov, môže zasahovať aj do systému IgG a IgE protilátok a znižovať uvoľňovanie niektorých zápalových látok, ktoré sú pre obrannú reakciu organizmu nevyhnutné.

  • Spôsob, akým sa vyššie zmienené faktory podieľajú na imunitnej reakcii, si môžete pripomenúť v tomto článku

7. Zhoršené hojenie rán

Hojenie rán je ukážkovým príkladom situácie, keď váš organizmus volá po zvýšenom množstve bielkovín, mikronutrientov (najmä zinku, selénu a vitamínov A, C, B) a samotnej energie – samotné procesy obnovy tkanív sú totiž energeticky náročné. Pokiaľ túto energiu a potrebné živiny telu nedoprajete, hojenie a regenerácia tkanív nemôže prebiehať správne. Nedivte sa preto, že aj malá odrenina vás potom bude trápiť niekoľko týždňov.

  • Ako vďaka odpočinku predchádzať zraneniam a zlepšiť svoje výkony? Prečítajte si v našom článku

8. Podráždenosť a znížená koncentrácia

Nedostatočná výživa sa podpisuje nielen na vašom fyzickom stave, ale aj na schopnosti sústredenia a psychickej pohode. Vedeli ste, že tá preslávená „zlá nálada z hladu“ je vedecky podložený fakt? (Bližšie informácie nájdete tu.) Zodpovednosť zrejme nesie kombinácia zníženia hladiny krvného cukru, zvýšenie koncentrácie hormónu ghrelínu a aktivity nervovej sústavy.

Prijatá energia navyše slúži ako palivo aj pre váš mozog – pri jej nedostatku to teda s vašou výkonnostnou a kreativitou pôjde rýchlo z kopca a nepomôžu vám ani hektolitre kávy. Pokiaľ sa v týchto riadkoch spoznávate, skúste pri riešení problému začať s jedálničkom.

  • Ktorých 5 potravín preukázateľne podporuje mozog a učenie? Dozviete sa tu

9. Duševné poruchy

Nízky príjem energie je pre vaše telo významným stresorom – zabezpečenie potravy totiž patrí medzi základné potreby. Jedinci s nízkou dostupnosťou energie často trpia depresiami, úzkostnými stavmi, alebo majú sklony k horšiemu hodnoteniu samého seba.

Psychické ťažkosti však nemusia byť iba dôsledkom podvýživy – môžu jej naopak aj predchádzať. Tu prichádza na rad téma porúch príjmu potravy, ktoré sú veľmi závažným stavom a často sa môžu končiť aj fatálne.

  • Aké poruchy príjmu potravy poznáme a môžu ich rozvoj ovplyvňovať sociálne siete? Dozviete sa v našom ďalšom článku

10. Znížený športový výkon

Z vyššie spomenutých bodov je zrejmé, že nedostatočný príjem energie má negatívny vplyv na zdravie ako také – logicky tak môže ovplyvňovať aj váš športový výkon. Pokles výkonnosti môže byť spôsobený nielen nedostatkom energetických substrátov zo stravy, ale aj rozvratom hormonálneho prostredia v organizme, zhoršenou schopnosťou koordinácie alebo jednoducho núdzou o energie a živiny potrebné na regeneráciu po tréningu – čím nedôjde k zlepšeniu výkonu.

  • Ako si poskladať jedálniček v ústrety maximálnym výkonom? Dozviete sa tu

Čo si z toho odniesť?

Hoci sú vo svete aktuálne rozoberané skôr zdravotné riziká spojené s nadváhou a obezitou, zabúdať by sa nemalo ani na druhý extrém – teda podvýživu. Tá totiž tiež predstavuje významné ohrozenie zdravia a nezriedka sa môže skončiť aj fatálne. Vaše telo totiž na správnu funkciu energiu potrebuje. Pokiaľ sa mu jej nedostáva, môže to viesť napr. k úbytku svalovej hmoty, únave a podráždenosti, tráviacim ťažkostiam, narušeniu reprodukčnej funkcie a zdravia kostí, vypadávaniu vlasov, oslabeniu imunity alebo zhoršenému hojeniu rán. V poslednom rade je vhodné spomenúť aj negatívny vplyv na duševné zdravie a športový výkon.

Ak máte dojem, že by sa problém podvýživy mohol týkať aj vás, uvedomte si najskôr, čo vás k nízkemu príjmu potravy vedie. Potom sa nebojte vyhľadať odbornú pomoc – či už služby nutričného terapeuta, psychoterapeuta alebo lekára.

Pridaj sa k 33 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
1 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________