10 tipov, ako byť v roku 2022 šťastnejší

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 6. 1. 2022
Uložiť článok
10 tipov, ako byť v roku 2022 šťastnejší

V novom roku je typické dávať si množstvo predsavzatí. Hoci je skvelé na sebe pracovať a ísť si za svojím cieľom, snaha o splnenie nereálnych a prehnane ambicióznych snov vás vo finále môže zahnať až do špirály pocitov zlyhania a úzkosti. Čo to tento rok skúsiť inak – byť jednoducho šťastnejší ?

Že je to klišé? Po prečítaní nasledujúcich bodov budete možno prekvapení, aké výzvy tento zdanlivo jednoduchý cieľ obnáša.

1. Urobte si na seba čas

Ak chcete byť šťastnejší, musíte si urobiť čas na veci, ktoré vám robia radosť. A vôbec nemusí ísť len o materiálne záležitosti. Konkrétne tipy, ktoré vám budú dokonale sedieť, vám tu odovzdám len ťažko, každého jedinca totiž bavia a rozvíjajú iné činnosti. Skúsim vás ale aspoň trochu navnadiť.

  • Cítite sa vyčerpaní? Stavte na saunu, pútavú knižku, maľovanky, prechádzku v prírode alebo si jednoducho dajte krátkeho šlofíka.

  • Potrebujete zmenu? Zájdite si ku kaderníčke alebo cez víkend vyrazte na miesto, kde ste ešte nikdy neboli.

  • Chcete sa jednoducho len cítiť dobre? Buďte si istí, že starostlivosť, ktorú venujete sami sebe, sa následne odrazí vo všetkých smeroch vášho života. Urobte si preto radosť kozmetikou, kúpeľmi a v neposlednom rade aj pohybom (pozri bod 5).

  • Ďalšie osvedčené tipy, ako si zlepšiť náladu, nájdete tu.

obrázok z gettyimages.com

2. Pracujte so stresom

Ak ste pravidelnými čitateľmi nášho magazínu, iste už dávno viete, že stanovovanie nereálnych cieľov nikam nevedie. A jedným z nich je nepochybne aj rozhodnutie „nestresovať sa“. Čo teda s tým?

Eliminácia stresu je v dnešnej dobe takmer nemožná – čo však môžete ovplyvniť, je spôsob, akým budete so stresom pracovať. Asi najpraktickejším nástrojom je váš vlastný dych. Je totiž dokázané, že hlboké bráničné dýchanie napomáha upokojiť sa a ukotviť vedomie v prítomnosti, akokoľvek bláznivo to možno znie.

  • Podrobnejšie informácie, ako zatočiť so stresom, nájdete v našom ďalšom článku

3. Urobte radosť svojim črevným baktériám

Iste mi dáte za pravdu, že vo chvíli, keď ste zdraví a nič vás nebolí, je svet hneď tak nejako farebnejší. A nepochybne tiež viete, že na celkovom zdraví sa v tele podieľa mnoho systémov a faktorov – jedným z nich je aj črevný mikrobióm. Jeho význam je obrovský – zloženie mikrobiómu ovplyvňuje funkciu imunity, úspešnosť chudnutia, dispozície na vznik civilizačných ochorení a dokonca aj náladu.

A čím urobíte svojim črevným baktériám nepochybne radosť? V strave dbajte na dostatok vlákniny a pravidelne zaraďujte kyslé mliečne výrobky alebo kvasenú zeleninu. Vedľa potom rozhodne nešliapnete ani s doplnkami stravy s obsahom probiotík.

  • Probiotiká, prebiotiká, symbiotiká...Ako sa v nich vyznať? Poradí vám náš ďalší článok

  • Prahnete po detailnejších informáciách o možnom vzťahu medzi črevným mikrobiómom a vašou náladou? Prečítajte si náš ďalší článok

4. Pripravujte si viac jedál doma

Aby ste sa cítili dobre, nezaobídete sa bez jedálnička, ktorý vám zaistí potrebné množstvo živín v tej najlepšej kvalite. Dokonalý prehľad o tom, čo vlastne máte na tanieri, vám zaistí domáca príprava jedál. Rozhodne to ale neznamená, že už nikdy nemôžete zájsť do reštaurácie.

Až pri sporáku totiž často zistíte, čoho je daná potravina zdrojom a v akom množstve je vhodné ju vzhľadom na váš cieľ použiť. Výber kvalitných potravín s dostatkom všetkých potrebných látok vám potom navyše pomôže podporiť správne fungovanie imunitného systému, optimálne zloženie črevného mikrobiómu, zaručiť dostatok energie a mnoho ďalšieho. Inšpiráciu na najrôznejšie recepty môžete načerpať tu.

10 tipov, ako byť v roku 2022 šťastnejší

  • Tápete, ako s domácou prípravou jedál začať? Užitočné tipy nájdete tu

  • Prečo si variť sami, keď chcete schudnúť? Odpoveď nájdete v našom článku

5. Pohyb ako univerzálny liek na problémy

Pravidelný pohyb dokáže doslova zázraky – nielenže podporí vaše celkové zdravie, ale zároveň predstavuje úplne bezpečný a legálny spôsob, ako si navodiť euforické stavy. O to sa pri pohybe s vyššou intenzitou starajú endorfíny, čiže hormóny šťastia.

S endorfínmi si možno spojíte najmä športy ako je beh alebo cyklistika, Gordon s kolegami však vo svojich štúdiách v rokoch 2017 a 2018 zistili, že prejavy depresie a úzkosti môže významne znížiť aj silový tréning. A čo si z toho odniesť? Pocity šťastia vám môže navodiť akýkoľvek druh tréningu – hlavne sa nebáť hýbať.

  • Koľko pohybu je na podporu zdravia tak akurát? Dozviete sa tu

  • Je na chudnutie lepšie kardio alebo silový tréning? Prečítajte si v našom ďalšom článku

6. Buďte viac „offline“

Nespochybniteľnou výhodou dnešnej doby je, že sa môžeme spojiť takmer s kýmkoľvek a kdekoľvek na svete. Ako to už ale býva, každá minca má dve strany. Nadmerný čas strávený pri obrazovkových zariadeniach totiž neprospieva vášmu fyzickému ani psychickému zdraviu. Podľa štúdie z roku 2016 bola u dospelých, ktorí trávia viac času pri televízii a na počítači, zaznamenaná vyššia incidencia stredne ťažkých alebo ťažkých depresií. Negatívne ovplyvnené boli u týchto osôb aj vzťahy s ich okolím alebo miera fyzickej aktivity.

S nosom zaboreným do displeja tak často prehliadate drobnosti, ktoré vám každodenný život prináša a ktoré vám môžu v konečnom dôsledku pomôcť cítiť sa lepšie. Kedy ste naposledy vnímali spev vtákov alebo šum vody? Nasali ste v poslednej dobe vôňu svojej obľúbenej kávy a vychutnali si štvorček čokolády so všetkým, alebo ste ho len tak ledabolo strčili do úst pri sledovaní filmu?

  • 7 tipov na digitálny detox nájdete tu

obrázok z istockphoto.com

7. Choďte čo najčastejšie von

Pobyt v prírode vám poskytne množstvo podnetov, ktoré vám pomôžu na chvíľu zabudnúť na starosti a nabijú vás pozitívnou energiou. Zároveň je to skvelá príležitosť vymaniť sa na chvíľu z kolotoča nových a nových podnetov – tu vám príde nový email, tu vám zvoní telefón, tu zas musíte vypracovať projekt a z neustáleho trúbenia áut na ulici už vám ide možno aj hlava prasknúť.

Dostatočná expozícia dennému svetlu je navyše dôležitá aj pre pocit duševnej pohody – v zimných a jesenných mesiacoch totiž často nastupuje tzv. sezónna afektívna porucha, ktorá okrem iného súvisí aj s nedostatkom denného svetla v tomto období. Pozitívny vplyv má pobyt na čerstvom vzduchu aj na vaše sústredenie, produktivitu, kvalitu spánku a v letných mesiacoch aj na tvorbu vitamínu D.

  • Zaujíma vás viac? Všetko nájdete v našom ďalšom článku

8. Podporte svoje zdravie kvalitným spánkom

Nie, ani tentoraz sa bez spánku nezaobídete. Jeho nedostatok je totiž zaručeným spôsobom, ako sa dostať do kolotoča psychickej nepohody, únavy a zlej nálady. Negatívne ovplyvnená bude aj vaša produktivita, schopnosť chudnutia alebo budovanie svalovej hmoty.

Ako optimálna doba spánku sa pre väčšinu dospelej populácie javí 7 – 9 hodín. Pokiaľ teda chcete v novom roku podporiť svoje zdravie a dobrú náladu, z času na spánok by ste rozhodne uberať nemali.

  • Podrobnejšie informácie o tom, čo môže nedostatok spánku spôsobiť, nájdete tu

  • Hľadáte jednoduché tipy, ako sa dobre vyspať? Potom je náš ďalší článok priamo pre vás

9. Verte si

Dôvera je základom každého zdravého vzťahu – dôverovať by ste preto mali v prvom rade sami sebe. Správna dávka sebadôvery totiž posilní vaše sebavedomie, uľahčí vám každodenné rozhodovanie a v konečnom dôsledku pomôže znížiť aj mieru stresu.

To, do akej miery každý jedinec sám sebe verí, je často ovplyvnené životnými udalosťami a skúsenosťami. Pokiaľ máte s nadviazaním tohto vzťahu problém, skúste si spätne analyzovať, čo všetko ste už v minulosti dokázali a za čo na seba môžete byť náležite pyšní. Pripomeňte si tiež, že chyby robí každý – hlavné je poučiť sa a nabudúce začať lepšie. Do budúcnosti si potom dávajte čiastkové a reálne ciele. Príliš veľké a nesplniteľné očakávania by totiž mohli zbytočne prehĺbiť váš pocit nedôvery, aj keď reálne nemajú o vašich schopnostiach žiadnu vypovedajúcu hodnotu.

  • Ako si stanoviť cieľ, ktorý vás dovedie k úspechu? Prečítajte si tu

10. Spomaľte a viac vnímajte prítomnosť

Nadmerný stres, nesústredenosť, nepokoj a roztržité myšlienky sa dnes možno už stali tak nejako nutnou realitou. Súčasná doba totiž vyvíja veľký tlak na výkon a ľudia sa s ňou musia chtiac-nechtiac snažiť udržať krok. Pre spokojný život však treba tieto negatívne emócie niekde vyvážiť. Jednou z ciest je naučiť sa oddeľovať „business“ svet od osobného života, kde sa môžete upokojiť a aspoň raz nič netvoriť – jednoducho len byť.

S tréningom tejto techniky vám môže pomôcť tzv. mindfulness – metóda, ktorá cieli na zameranie pozornosti na prítomný okamih, jeho prežívanie a ukotvenie. Ide o vedecky overenú metódu, ktorá má skutočné výsledky, ale pozor – nepôjde to hneď. Po nejakom čase sa však môžete tešiť na lepšie zvládanie stresu, emocionálnu vyrovnanosť, zlepšenie kvality spánku, zmiernenie úzkostí alebo zvýšenie miery kreativity.

  • Chcete sa dozvedieť viac? Všetko nájdete v našom ďalšom článku

Čo si z toho odniesť?

Šťastný život v sebe skrýva oveľa viac, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Zahŕňa starostlivosť o seba a plnenie svojich aktuálnych potrieb, ale zároveň sa úzko spája aj s fyzickým zdravím. Vašu náladu a emócie totiž ovplyvňujú aj kvalitný jedálniček, zloženie vášho mikrobiómu alebo aj miera pohybu. A nešlo by to samozrejme ani bez kvalitného spánku.

Ak sa chcete cítiť lepšie, chodievajte aj častejšie von a snažte sa tráviť viac času mimo obrazovky televízie či mobilu. Pomôže vám aj osvojenie si techník práce so stresom alebo smerovanie pozornosti na prítomný okamih. K šťastnejšiemu a vyrovnanejšiemu životu potom už azda chýba len viac si veriť.

Pridaj sa k 33 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
1 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________